آفتاب

بن‌بست انتخاباتی افغانستان و گمانه‌زنی‌ها در مورد تشکیل دولت موقت

بن‌بست انتخاباتی افغانستان و گمانه‌زنی‌ها در مورد تشکیل دولت موقت

گروهی از وزرای دولت افغانستان و مقام‌هایی که ارتباط نزدیکی با نیروهای امنیتی دارند، هشدار داده‌اند که چنانچه بن‌بست انتخاباتی که کشور را فلج کرده به زودی حل نشود، قدرت را بدست می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اگرچه معمول نیست که طرح‌هایی را که به کودتا می‌رسد، اعلام کنند و فردی نیز تاکنون این کار را نکرده است اما تمامی مقام‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که تهدید به تشکیل دولت موقت "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی" را به سازش و پایان این بحران ترغیب کند. پس از هفته‌ها مذاکرات محرمانه در خصوص چشم‌انداز تشکیل دولت، مقام‌های دولت حامد کرزای رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان گفته‌اند که بهترین راه برای خروج از بحران تشکیل نوعی دولت موقت است که توسط یک کمیته اداره شود. این بحران سبب قدرت گرفتن طالبان، تضعیف تلاش‌ها برای رشد اقتصاد و بدبینی نسبت به آینده دموکراتیک افغانستان شده است.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی کرزای گفت: چه اتفاقی می‌افتد اگر فعالیت نهادهای حقوقی متوقف شود؟

با این حال این مقام از حمایت علنی از تشکیل دولت موقت خودداری کرده و تاکید دارد که راه‌حل این بحران باید در چارچوب قانون اساسی افغانستان باشد. معمولا این اتفاق می‌افتد که زمانی که یک گروه در جریان بحران‌های سیاسی قدرت را بدست می‌گیرند (همانند مصر و تایلند) افراد مسئول می‌گویند که این اقدام در راستای حفظ نظم و حمایت از دموکراسی لازم بوده است. این مساله در افغانستان هم مطرح است و چنین اقدامی به منزله آخرین راه‌حل برای نجات دموکراسی شناخته می‌شود.

این عمل همچنین می‌تواند نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را بی‌اعتبار کند. یکی از مقام‌های ارشد افغانستان گفت: من کسانی را می‌بینم که به شدت نگران این مساله هستند. مردم درباره تکرار جنگ داخلی که پس از خروج نیروهای شوروی در 1989 بر افغانستان حاکم شد، سخن می‌گویند. خاطرات مردم از دهه 1990 هنوز زنده و واقعی است و مردم نمی‌خواهند که چنین مساله‌ای تکرار شود.

انتهای پیام

کد N453904

وبگردی