آفتاب

کسری تجاری اسپانیا دو برابر شد

کسری تجاری اسپانیا دو برابر شد

مادرید- ایرنا - کسری تجاری اسپانیا در شش ماهه نخست سال 2014، همراه با رشد متوسط صادرات و افزایش تقاضای داخلی دو برابر شد، امری که دولت این کشور آن را مثبت ارزیابی کرد زیرا آن را نشانه بهبود فعالیت اقتصادی می خواند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه، کسری تجاری این کشور در شش ماه مذکور به 11 میلیارد و 4/882 میلیون یورو رسید که تقریبا دو برابر میزان مشابه در شش ماه نخست 2013 یعنی پنج میلیارد و 2/824 میلیون زمان است .

صادرات اسپانیا نیز نسبت به پارسال رشدی کندتری داشت و با 5/0 در صد رشد به 119 میلیارد و 3/265 میلیون یورو رسید. هر چند که اگر نرخ سالانه رشد صادرات در ژوئن (خرداد - تیر) را در نظر داشته باشیم، میزان صادرات کشور 2/1 درصد کاهش داشته است.

وزارت اقتصاد اسپانیا تاکید دارد که صادرات کشور، از نظر نرخ رشد سه ماهه، در دومین سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه نخست سال 2/4 درصد رشد داشته است .

در برابر این آمارها ، ˈخایمه گارسیا لگازˈ معاون وزیر بازرگانی اسپانیا امروز سه شنبه اطمینان داد که دولت در ماه آینده یک دسته اقدامات ویژه برای افزایش صادرات را اعمال خواهد نمود .

به گفته وی، هدف دولت یافتن ابزارهای جدید برای فروش کالاهای اسپانیایی به دلیل رکود اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر فرانسه، آلمان و ایتالیا، تقویت یورو و کاهش رشد قدرتهای اقتصادی نوظهور است .

گارسیا لگاز روند رو به رشد صادرات اسپانیا را مثبت ارزیابی کرد و اشاره کرد که کشورهای اطراف اسپانیا نظیر فرانسه و انگلستان به ترتیب با رکود رشد 8/1 درصد و 7/14 درصد روبرو شده اند .

به گفته وی، واردات اسپانیا نیز در شش ماه نخست سال 2014، به 131 میلیارد و 7/147 میلیون یورو رسید که نسبت به همین زمان در سال 2013 میلادی، 3/5 درصد افزایش داشت.

وی افزود: شرکت های اسپانیا در حال سرمایه گذاری، به ویژه در کالاهای سرمایه ای هستند و این خبر بسیار خوبی است زیرا بدین معنی است که به بهبود اقتصادی باور دارند و این باعث شده که به تولید بیشتر بپردازند .

گارسیا لگاز به افزایش 7/13 درصدی واردات ماشین آلات صنعتی و 5/12 درصدی تجهیزات حمل و نقل اشاره کرد، در حالی که بخش اتومبیل سازی، خریدهای خود را از خارج در شش ماهه نخست سال 6/23 درصد افزایش داد .

اروپام *1*491**1479
کد N453541

وبگردی