آفتاب
معاون وزیر تعاون تاکید کرد

تولید شرکت‌های تعاونی با نگاه صادراتی

تولید شرکت‌های تعاونی با نگاه صادراتی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی، گفت: شرکت‌های تعاونی باید در تولید محصولات خود، نگاه صادراتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، "حمید کلانتری" در نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه رقابت در عرصه جهانی باید یکی از اولویت‌های شرکت‌های تعاونی در کشور باشد، افزود: برای تحقق این امر، شرکت‌های تعاونی باید کیفیت محصولات تولیدی خود را در همه زمینه‌ها افزایش دهند که لازمه این کار نیز این است که در تولید این محصولات، نگاه صادراتی داشته باشند، هر چند محصولات‌شان صادراتی نباشد که خوشبختانه امروزه به عینه می‌بینیم که برخی از شرکت‌های تعاونی توانسته‌اند تولیدات خود را به عنوان یک برند معرفی کنند.

وی درباره اینکه چرا شرکت‌های تعاونی تا به امروز نتوانسته‌اند در تحقق سهم 25 درصدی خود در اقتصاد ملی موفق ظاهر شوند، تصریح کرد: با توجه به نرخ رشد منفی اقتصاد کشور در سال‌های گذشته، بخش تعاون نیز نتوانسته است به اهداف اصلی خود در اقتصاد ملی دست یابد، این در حالی است که الزاماتی که در قانون برای تحقق سهم 25 درصدی بخش تعاون پیش‌بینی شده بود نیز محقق نشده و همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا امروز شاهد عقب‌ماندگی در این زمینه باشیم.

او ادامه داد: طبق اصل 44 قانون اساسی باید 20 درصد خصوصی‌سازی در اختیار بخش تعاون قرار می‌گرفت که متأسفانه این مهم تا به امروز محقق نشده است. از طرفی بانک توسعه تعاون نیز که 70 درصد تسهیلاتش اختصاص به بخش تعاونی دارد، هنوز تقویت نشده است. همچنین حمایت‌های اجتماعی، مدیریتی و تشکیلاتی از بخش تعاون باید انجام گیرد تا بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه و سهم تعاون در اقتصاد ملی باشیم که در این راستا نقش رسانه ملی در معرفی این نقش بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با یادآوری اینکه یک عقب‌افتادگی فرهنگی، اجتماعی هم از گذشته وجود داشته که باعث شده نوع نگاه به تعاونی‌ها، نگاه محدودکننده‌ای باشد، اظهار کرد: بی‌تردید ما باید این نگاه را تغییر داده و شرکت‌های تعاونی را به عنوان یک بخش فعال اقتصادی و قابل رقابت با سایر بخش‌ها که دارای کالاهای باکیفیت هستند، معرفی کنیم تا با این رویکرد بتوانیم گام موثری در راستای فعال کردن تعاونی‌های غیرفعال و نیمه‌فعال کشور که 45 درصد تعاونی‌ها را تشکیل می‌دهند، برداریم.

کلانتری با تأکید بر اینکه یکی از اقداماتی که تا به امروز انجام نشده، هم‌افزایی درون بخش تعاون است، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها باید به یکدیگر سرویس‌های مشترک ارایه دهند تا بتوانند ارزش‌افزوده را در درون خود به جریان بیاندازند. از طرفی شاهد وجود برخی خلاء‌ها نیز در این بخش هستیم که باید این موارد در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مطرح و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد.

انتهای پیام

کد N453334

وبگردی