آفتاب

کودتای 28 مرداد به روایت لاریجانی

کودتای 28 مرداد به روایت لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز کودتای 28 مرداد به روایت آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد گفت: رئیس جمهور آمریکا با ارسال دلارها و طراحی سرویس اطلاعاتی ایالات متحده کودتای ننگینی را در ایران سامان داد و چند دهه حکومت دیکتاتوری وابسته‌ی پهلوی فقیر را بر ملت ایران تحمیل کرد. بررسی کل این حادثه چند نکته اساسی را نشان می‌دهد که چه عواملی در بروز کودتا موثر بودند.

وی ادامه داد: اختلافات زیاد سیاسیون و مخالفت دکتر مصدق با آیت‌الله کاشانی یکی از عوامل جدایی دولت مصدق از بدنه‌ی مردم بود به طوری که در شرایط کودتا حیرت و آشفتگی در جامعه وجود داشت. این در حالی است کها ز مجلس دوره‌ی پانزدهم همکاری سیاسیون ملی با استیضاحی شروع شد که دکتر بقایی و دو نفر از همکاران او حسین مکی و ابوالحسن حائری زاده از دولت ساعد به عمل آوردند و حرکت بعدی آنها با همکاری در جهت مخالفت با قرارداد امپریالیستی نفت گسگل شاهیان صورت پذیرفت.

رئیس مجلس همچنین بیان کرد: نتیجه‌ی این همکاری‌ها موجب شد تا در دوره‌ی شانزدهم 8 نفر از وکلای طرفدار نهضت ملی با محوریت مصدق و آیت‌الله کاشانی ملی شدن صنعت نفت را به ثمر برساند و همین هماهنگی سیاسی رجال برجسته ملی باعث شد که دولت مصدق در ماجرای 30 تیر سال 1331 موفق شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در آن ماجرا همه عناصر استعماری و سلطنت طلب در داخل تلاش کردند با روی کارآمدن مجدد قوام‌السلطنه جریان مترقی آزادی‌خواهی را سرکوب کند.

ادامه دارد

کد N453020

وبگردی