آفتاب

پرونده‌های «ستار بهشتی» و «زهرا کاظمی» با وسواس رسیدگی شد

پرونده‌های «ستار بهشتی» و «زهرا کاظمی» با وسواس رسیدگی شد

... سخنگوی قوه قضاییه درباره‌ی پرونده‌های محمدرضا رحیمی و مدیران عامل بانک‌های دخیل در پرونده فساد مالی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بعد از تمدید حکم رئیس قوه قضاییه انجام شده است، گفت: هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد.

وی درباره‌ پرونده محمدرضا رحیمی و اینکه گفته می‌شود تا پایان ماه جاری حکم او صادر خواهد شد، گفت: من نمی‌دانم شما زمان را از کجا نقل می‌کنید ولی دادگاه برگزار شده و حکم هم صادر می‌شود. من با قاضی دادگاه صحبت کردم و گفتند تلاش می‌کنیم زودتر حکم صادر شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ پرونده‌ی کلاهبرداری شرکت سایه گستران و این که آیا دادستانی ورود کرده است یا خیر؟ گفت: کلاهبرداری دو جنبه دارد. از جنبه عمومی دادستان وارد می‌شود، ولی از لحاظ جنبه‌ خصوصی شاکی باید شکایت کند.

محسنی اژه‌ای درباره‌ پرونده مرتضوی دادستان سابق تهران نیز گفت: در این رابطه اتفاق جدیدی نیفتاده است. حکم پرونده‌ای که در دیوان عالی کشور است نهایی نشده و پرونده دادسرا هم هنوز به مرحله کیفرخواست نرسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا پرونده‌هایی مانند ستار بهشتی و زهرا کاظمی مشمول مرور زمان می‌شوند گفت: هیچ کدام از دو پرونده‌ای که به آنها اشاره کردید مشمول مرور زمان نشد بلکه به هر دوی آنها با جدیت و وسواس رسیدگی شد.

خبرنگاری پرسید اگر پای مسئولان دولت قبل در رابطه با سقوط هواپیما در میان باشد آیا قوه قضاییه رسیدگی می‌کند؟ که محسنی اژه‌ای گفت: در این باره پروند‌ه‌ای تشکیل شده و در حال رسیدگی است و فرقی نمی‌کند. اگر تشخیص داده شد کسی مقصر است رسیدگی می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ علنی یا غیرعلنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی گفت: در قانون پیش بینی شده چه مواردی علنی و چه مواردی غیر علنی است. اصل بر علنی بودن دادگاه‌هاست مگر این که قاضی تشخیص دهد که دادگاه باید غیر علنی برگزار شود.

خبرنگاری پرسید آیا قوه قضاییه با توجه به تضییع حقوق بیت‌المال در ارتباط با موضوع بورسیه‌ها به قضیه ورود نمی‌کند؟ محسنی اژه‌ای گفت: ابتدا باید ماهیت قضیه روشن شود و تا زمانی که موضوع روشن نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد.

خبرنگاری درباره‌ی عفو زندانیان و محکومین مالی سوال کرد که محسنی اژه‌ای در این باره گفت: دو نوع عفو وجود دارد که در یک مورد آن اسم افراد مشخص است و در مورد دیگر معیارهایی برای عفو وجود دارد. ولی استثنائاتی هم وجود دارد، به این معنا که ممکن است افرادی مشمول عفو نشوند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا دادستانی در رابطه با پرونده دختران شین آبادی ورود نمی‌کند گفت: قوه قضاییه این موضوع را پیگیری می‌کند که ان‌شاء الله زودتر انجام شود.

خبرنگار دیگری به صحبت‌های جهرمی رئیس سابق بانک صادرات اشاره کرد و پرسید آیا در این رابطه تفهیم اتهام انجام نشده است که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: خیر این طور نیست تا زمانی که اتهام تفهیم و دفاع اخذ نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اعزام هیاتی از ایران به ترکیه در ارتباط با پرونده‌ زنجانی و ضراب صحت دارد و این که آیا قوه قضاییه در این هیات نماینده دارد یا خیر؟ گفت: بله. تاکنون هیات‌هایی مرکب از نمایندگان بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه برای پیگیری این پرونده به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند.

خبرنگاری خطاب به اژه‌ای گفت که شما سال گذشته از محاکمه مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات و مسکن در آینده‌ای نزدیک خبر دادید، آیا زمان رسیدگی به اتهام این افراد فرا نرسیده است؟ که محسنی‌اژه‌ای گفت: خیر زمان مشخص نیست و یکی از دلایل آن هم این بود که قاضی پرونده تغییر کرد.

انتهای پیام

کد N452121

وبگردی