آفتاب
واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی

دولت‌یار : در دوره روحانی 1+5 بار دیگر مورد آزمایش قرار می‌گیرد

دولت‌یار : در دوره روحانی 1+5 بار دیگر مورد آزمایش قرار می‌گیرد

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در دولت احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد : در درون کشور باید همکاری و همدلی بیشتری از خود نشان دهیم. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و با اتکا به خدا و دستاوردهای دانشمندان جوان خود می توانیم در جهت تأمین منافع حداکثری خود پیش برویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی دولت‌یار، عضو پیشین تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات با 1+5 گفت: مذاکرات در دوره‌های مختلف را می توان به عنوان حلقه‌های کامل کننده یکدیگر تلقی کنیم. در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی ریاست هسته‌ای ایران نرم، شفاف ساز و انعطاف پذیر بود تا حدی که باعث اثبات حسن نیت ایران و جلب اعتماد طرف مقابل شود. اما اتخاذ چنین سیاسی باعث شد که طرف مقابل زیاده خواهی کند و مذاکرات را کش دهد و در نهایت اعلام شد که باید تأسیسات هسته ای ایران نابود شود. پس از این دوره در دوران محمود احمدی نژاد ضرورتاً‌ دوره تقابل طی شد و به دلیل فقدان اراده در طرف مقابل در سال 2005 باعث شد که ایران در این مدت بتواند توان هسته‌ای خود را افزایش دهد. در دوران حسن روحانی شرایط جدیدی حاکم شد و سیاست جدیدی اتخاذ شد که تعابیری مانند انعطاف ، نرمش و ... به کار رفت تا باز هم طرف مقابل در این دوره مذاکرات مورد آزمایش قرار گیرد.

وی ادامه داد: کسانی که مداوم با غرب در تماس هستند یک بدبینی جدی به آن‌ها دارند و اعلام می‌کنند که ماهیت طرف مقابل بارها و بارها اثبات شده و مسالمت‌جو نیست.

وی با بیان اینکه برخی از همسایگان ایران در منطقه از مذاکرات ایران و 1+5 ناخشنود هستند، گفت: برخی از لابی‌های قدرتمند میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا مذاکرات به نتیجه نرسد. ما در منطقه ای هستیم که همسایگان با دیدگاه های خاص خود تلاششان این است که خطرات تصوری خود را از سوی ایران دور کنند. در رأس این کشورها رژیم صهیونیستی قرار دارد که از هر گونه تفاهم هسته‌ای نگران است.

دولت یار با اشاره به توافق نهایی ایران و 1+5 گفت: این تفاهم تنها هسته‌ای نخواهد بود بلکه تفاهمی خواهد بود میان یک قدرت در حال ظهور از کلوپ کشورهای در حال توسعه با کلوپ کشورهای توسعه یافته.

انتهای پیام

کد N452027

وبگردی