آفتاب

بیکاری علت اصلی بزهکاری جوانان کاشمری

بیکاری علت اصلی بزهکاری جوانان کاشمری

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد کاشمر بیکاری را علت اصلی بزهکاری در میان جوانان کاشمر دانست.

«محمدرضا ابراهیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی خراسان، با بیان اینکه بیکاری موجب می‌شود جوانان برای تأمین زندگی خود مرتکب بزه و کارهای خلاف شوند، علل متعددی برای انجام بزِهکاری دانست که عامل اقتصادی، فقر و بیکاری از آن جمله است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است که بیش از نیمی از افرادی که مبتلا به بِزِهکاری شده‌اند، بیکار بوده و یا حداکثر عمر خود را بصورت فصلی کار کرده و مرتب تغییر شغل داده‌اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: رابطه مستقیمی بین اعتیاد و بیکاری وجود دارد، به گونه‌ای که اپیدمی بزرگ اعتیاد و همه‌گیر شدن آن اغلب در مناطقی رو می‌دهد که عیار بیکاری و جنایت بالاست و یا وضع درآمد و مسکن رضایت‌بخش نیست.

این روانشناس افزود: بیکاری، نداشتن درآمد و به تعویق انداختن نیازهای اصلی افراد جامعه منجر به بروز مشکل روانی با عنوان ناکامی می‌شود که عوارض آن به شکل پرخاشگری، آسیب به خود و دیگران، افسردگی، مشکلات اجتماعی، آسیب در روابط اجتماعی، مشکلات درون خانوادگی، مشکلات فرزندان و... بروز می‌کند و در مواقعی بعلت بیکاری، حیطه‌ی آسیب‌های اجتماعی وسیع‌تر می‌شود از این‌رو طبیعتاً این سخن که بیکاری ما در آسیب‌ها و بزهکاری‌هاست دور از منطق نیست.

وی با بیان اینکه بیکاری در منطقه‌ی کاشمر، فراوانی آسیب‌های خاصی از قبیل طلاق و مشکلات درون خانوادگی به همراه دارد، گفت: بخش اعظم مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی منطقه مرتبط با مسائل اقتصادی است و «بیکاری» یکی از آنهاست.

ابراهیمی تصریح کرد: بیکاری افراد فاقد مهارت، مهاجرت افراد متخصص و فرار سرمایه‌های مادی و معنوی، منجر به پس‌روی و رکود منطقه می‌شود و زمینه‌ساز بحران‌های اجتماعی می‌شود که وقوع این بحران، بحران‌های دیگری را در پی دارد، از این‌رو شاهدیم که در این دیار آمار طلاق، اعتیاد و ... رو به رشد است.

انتهای پیام

کد N451775

وبگردی