آفتاب
نشست خبری تعدادی از دانشجویان حامی استیضاح وزیر علوم :

عده‌ای قصد دارند از مسأله استیضاح بهره‌برداری کنند

عده‌ای قصد دارند از مسأله استیضاح بهره‌برداری کنند

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، نماینده بسیج دانشجویی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نشستی خبری حمایت خود از استیضاح وزیر علوم را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست پیام تقوی نماینده بسیج دانشجویی، اظهار کرد: برخورد جریان‌های سیاسی با مسأله استیضاح جای تعجب دارد، چگونه میتوانند از بی‌قانونی حمایت کند! اظهارات نماینده پارلمانی رییس جمهور هم جالب است. ایشان جوری اظهار نظرکرده‌اند که انگار استیضاح در یک فضای لجبازی شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: باید دلیل استیضاح را هم مدنظر گرفت. مخالفان یا دلیل را نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند بدانند. ما با مشاهده کار آنها یاد سال‌های 78 و 88 افتاده‌ایم. این در حالی است که استیضاح با مدارا شروع شد. چندین بار نمایندگان مجلس با وزیر علوم صحبت کردند، اما ایشان گوشزدها را قبول نکردند.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که عده‌ای قصد دارند از مسأله استیضاح بهره‌برداری کنند اظهارکرد: هستند کسانی که می‌خواهند مسأله را به حاشیه ببرند. بحث بی‌قانونی یکی از دلایل استیضاح است. آقای وزیر زیر بار چارچوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی رود. آیا این بی‌قانونی نیست؟ مسأله دیگر وارد کردن اصحاب فتنه است. این افراد نباید در هیچ جایی وجود داشته باشند. نتیجه حضور انها ناآرامی و کاهش رتبه کشور است.

وی همچنین افزود: نباید بگذاریم این مسأله نوعی جلوه داده شود که فکر کنند سیاسی است. واقعیت امر چیز دیگری است و سیاسی نیست. من از طرف سازمان بسیج دانشجویی از این روند حمایت می‌کنم و از نمایندگان می خواهم که در این مورد مسامحه به خرج ندهند.

در بخشی از این نشست روح‌الله نجابت، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، گفت: این اتفاق‌ها در دولتی روی می‌دهد که شعار اعتدال داده است. عملکرد وزیر مخالف آرمان‌های امام (ره) است. من از آقای روحانی تعجب می‌کنم که چگونه این فرد را انتخاب کرده است. خروجی این انتخاب تبدیل به انتساب میلی منفرد و توفیقی شد.

وی در ادامه اظهارکرد: ما از روز اول مخالفت خود را اعلام کردیم و حالا می‌بینیم که پیش‌بینی ما درست بود. در چند حوزه مسأله اعتدال رعایت نشده است. عملکرد علمی، فضای سیاسی آزاد، اطلاع دقیق و درست به دانشجو از جمله مواردی است که به آن توجه نشده است. از روز اول عملکرد این وزیر معلوم بود که یک فضاسازی کاذب برای او ایجاد شدهاست. نمونه‌اش بیانیه‌های جعلی ارسال شده در چند خبرگزاری است.

این فعال دانشجویی همچنین با بیان این‌که استیضاح وزیر سیاسی نیست، اظهار کرد: حوزه کاری وزیر علوم و وزیر بهداشت به هم شبیه هستند، اما چرا این اتفاق نه تنها در مورد وزیر بهداشت نیفتاد حتی از عملکرد او حمایت هم شد. دلیل این است که روند حرکت نزدیکان وزیر سیاسی بوده است.

وی با اشاره به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی، گفت: ما از برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی دفاع می‌کنیم. چرا که حق تعداد کثیری از دانشجویان نادیده گرفته شد. اما کسانی که این بحث را مطرح می‌کنند در هیچ جای قانونی آن را مطرح نکرده‌اند اما جوری اسامی آن دانشجویان اعلام می‌شود که انگار مجرم هستند.

در ادامه این نشست علی بیانی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با بیان این‌که در یک سال اخیر فضای دانشگاه به جای پیشرفت درجا زده است، ابراز عقیده کرد: در نمره دادن به آقای فرجی دانا باید بعد فرهنگی‌، علمی و جو عمومی دانشگاه و همچنین قانون‌گرایی را در نظر داشت. برآیند نظر خیلی اصولگراها و اصلاح طلبان نشان می‌دهد که در یک سال گذشته در بحث علمی درجا زده‌ایم که مناسب جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی همچنین تأکید کرد: پایه دانشگاه باید علمی باشد، اما در این نکته مهم پیشرفتی نداشتیم. وقتی یک رئیس سیاسی برای دانشگاه انتخاب می‌شود به جای ابعاد دیگر بعد سیاسی‌اش در فضای دانشگاه حاکم می‌شود. در بعد قانون‌گرایی هم از ابتدای امر آقای روحانی به جناح بودن آن تأکید داشتند. این مسأله نشان می‌دهد که آنها به دنبال بهانه‌جویی هستند و نمی‌خواهند کار کنند.

این فعال دانشجویی با اشاره به اختیارات وزارت علوم در صدور مجوز تشکل‌های دانشجویی، گفت: عملکرد وزارت علوم در زمینه صدور مجوز تشکل‌های دانشجویی مثبت بوده اما باید همان طور که راحت مجوز می‌دهند امکان بررسی آن را هم داشته باشند.

در انتهای این نشست ابوالفضل شفیعی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اظهار کرد: بحث من در مورد وزارت علوم از زمانی آغاز شد که هیأت‌های سه‌نفره‌ای برای تفتیش عقاید دانشجویان وارد فضای دانشگاه شدند. ما خرسندیم که وزارت علوم و دولت نتوانستند به آن اهدافی که در گروه فکری خود نوشته شده بود برسند. متأسفانه دولت به جای یک نگاه علمی دیدگاهی سیاسی به دانشگاه دارد.

وی با بیان این‌که بدنه وزارت رسالتی در عرصه علمی ندارد، گفت: بدنه وزارتی که با ما در تماسند می‌گویند رسالتی در عرصه علمی برای خودشان متصور نیستند و تنها برای آرام کردن فضای دانشگاه آمده‌اند. ما موافق عملکرد قانونی وزارت هستیم و همیشه گفته‌ایم نباید عناصر مومن، فرهنگی، دانشجویان و شورای عالی فرهنگی را تحت فشار گذاشت.

وی با ادعای نبود امنیت برای خودش در دانشگاه، ابراز عقیده کرد: من بعید نمی‌دانم که با عدم امنیت علمی و تحصیلی در دانشگاه روبرو شوم. مدیریت وزارت به هر علف خشکی دست می‌زند تا زیر آب نرود. من خیلی صریح می‌گویم که وزارت از بدنه فرهنگی می‌ترسد.

انتهای پیام

کد N451715

وبگردی