آفتاب

ژنرال ناتو: به عملیات نفوذی روسیه به سبک جزیره کریمه واکنش نظامی نشان می‌دهیم

ژنرال ناتو: به عملیات نفوذی روسیه به سبک جزیره کریمه واکنش نظامی نشان می‌دهیم

فرمانده ارشد ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای گفت: اگر روسیه بخواهد به شیوه شبه جزیره کریمه، در یکی از کشورهای عضو ناتو نیروهایی با یونیفرم‌های غیررسمی نظامی نفوذ دهد، این ائتلاف به صورت نظامی به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هنگامی که روسیه اواخر فوریه سال جاری میلادی وارد شبه جزیره کریمه در اوکراین شد، سربازان با یونیفرم‌های غیررسمی نظامی در این شبه جزیره مستقر شدند. اگر چه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ابتدا مداخله را رد کرد اما در آوریل سال جاری میلادی پذیرفت که نیروهای روسیه در شبه جزیره کریمه فعال هستند.

کی‌یف و دولت‌های غربی در حال حاضر منتظرند ببینند که آیا مسکو برای حمایت از جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین مداخله خواهد کرد یا خیر. برخی کارشناسان دفاعی گفتند، ولادیمیر پوتین ممکن است چنین قصدی را در مورد کشورهای شوروی سابق در حوزه بالتیک که اقلیت‌های قومی روس در آنجا زندگی می‌کنند همچون استونی و لتونی نیز داشته باشد.

فیلیپ بریدلاو، ژنرال نیروی هوایی آمریکا و فرمانده عالی ناتو در اروپا گفت: اگرچه ناتو هیچ برنامه‌ای برای مداخله در اوکراین که یک کشور غیرعضو در این ائتلاف است، ندارد اما کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا باید آمادگی مواجه با تهدید احتمالی از سوی سربازان با یونیفورم‌های بدون نشان را داشته باشند.

وی افزود: مهم‌ترین کار آماده‌سازی کشوری برای مواجه با مشکل سربازان با یونیفورم‌های بدون نشان یا روس‌زبان‌های سازمان یافته است که در حال حاضر صورت گرفته است. در حال حاضر چگونه باید نیروهای پلیس و ارتش را برای مقابله با این مشکل آموزش، سازمان‌دهی و مجهز کنیم؟ اگر ببینیم که چنین اقداماتی در یکی از کشورهای عضو ناتو رخ می‌دهد، می‌توانیم طبق ماده پنج آن‌ها را به یک کشور متجاوز نسبت دهیم و می‌توان گفت که این یک واکنش نظامی است.

قانون دفاع مشترک ناتو حاکی از آن است حمله به یکی از کشورهای عضو این ائتلاف به عنوان حمله‌ای علیه کل ائتلاف تلقی می‌شود.

انتهای پیام

کد N450657

وبگردی