آفتاب
در نشست خبری مشترک با صالحی

آمانو: توضیحات ایران درباره چاشنی‌های انفجاری با رویه‌های صنعتی ناهمخوان نیست

آمانو: توضیحات ایران درباره چاشنی‌های انفجاری با رویه‌های صنعتی ناهمخوان نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: آژانس نیازمند بررسی همه موضوعات باقی‌مانده شامل چاشنی‌های انفجاری و ادغام آن‌ها با یکدیگر در یک سیستم و ارزیابی آن‌ها به طور کامل است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با رییس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ سفری که به تهران داشتم کوتاه اما مفید بود. من صبح امروز ملاقات خوبی با رییس‌جمهور ایران داشتم و هم‌چنین با وزیر خارجه و الان با معاون رییس‌جمهور.

او ادامه داد: این سومین سفر من به عنوان مدیرکل آژانس به تهران است و اولین سفرم بعد از امضای توافق «چارچوبی برای همکاری» که 11 نوامبر 2013 بود انجام شد.

آمانو ادامه داد: هدف امروز من از ملاقات با مقامات عالی‌رتبه ایران بحث درباره چگونگی استمرار همکاری‌ها و گفت‌وگوها تحت «چارچوبی برای همکاری» بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد:‌ در دیدارهایی که امروز داشتم مقامات دو طرف توانستند به برنامه‌ریزی درباره چگونگی اقدامات عملی شامل پنج اقدامی که از 20 می توافق شده است بپردازند.

وی گفت:‌ ما پیشنهاد داشتیم که درباره برخی اقدامات عملی جدید صحبت کنیم تا به عنوان گام بعدی ذیل «چارچوبی برای همکاری» انجام شود و امیدواریم در آینده نزدیک این گام‌ها برداشته شود.

مدیرکل آژانس هم‌چنین اظهار کرد: ما در این دیدار به بررسی موضوعات مربوط به چاشنی‌های انفجاری پرداختیم. آمانو در رابطه با چاشنی‌های انفجاری که یکی از موضوعات و سوالات آژانس در قالب مطالعات ادعایی است خاطرنشان کرد: ما خواهان ارائه «اطلاعات و توضیحات از سوی ایران برای ارزیابی نیاز یا توسعه چاشنی‌های انفجاری» هستیم.

آمانو با اشاره به دیدگاه‌های آژانس درباره توضیحات ارائه شده از سوی ایران به آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری گفت: ایران درباره تصمیمش در اوایل دهه 2000 میلادی اطلاعاتی را برای توسعه چاشنی‌های ایمن‌تر ارائه کرده است. هم‌چنین اطلاعاتی را درباره کاربرد چاشنی‌ها در صنعت نفت و گاز بعد از 2007 نیز ارائه داده است که از نظر ما با رویه‌های صنعتی موجود این اطلاعات ناهم‌خوان نیست.

در عین حال وی تاکید کرد: آژانس نیازمند بررسی همه موضوعات باقی‌مانده مربوط به گذشته و حال شامل چاشنی‌های انفجاری (EBW) و ادغام همه این موضوعات و بررسی‌ها در یک سیستم و ارزیابی آن سیستم به طور کامل است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آژانس متعهد به همکاری با ایران است تا همه موضوعات مربوط به گذشته و حال برنامه هسته‌یی به ایران از طریق همکاری و گفت‌وگو حل و فصل شود. مهم آن است که توافق دو طرف بر سر «چارچوبی برای همکاری» هم‌چنان اجرایش ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N450128

وبگردی