آفتاب
فواد معصوم:

تاکید بر اهمیت روابط با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس/تروریسم خطری مشترک است

 تاکید بر اهمیت روابط با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس/تروریسم خطری مشترک است

رئیس جمهوری جدید عراق ضمن تشریح اولویتهای خود بر تقویت روابط با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس و رایزنی با مسئولان سعودی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، فواد معصوم تاکید کرد: نوری المالکی از روز اول نامزد نخست وزیری بود اما من به دنبال آگاهی از دیدگاه همه گروهها بودم. رایزنی ها افزایش یافت و موضع مرجعیت نیز مد نظر قرار گرفت. بر اساس تجربه من مرجعیت همواره با اصل توافق و تطبیق قانون اساسی بود. گروههای سیاسی درباره حیدر العبادی برای تشکیل کابینه جدید به توافق رسیدند.

وی افزود: مالکی از موضع خود دفاع کرد و این حق وی بود اما در نهایت از العبادی حمایت کرد که این گام مهمی برای حفظ توافق بود. من مطمئن هستم که مشکلی از نظر قانون اساسی رخ نداده است.

معصوم گفت: اگر اقدام من در مکلف کردن العبادی بر اساس قانون اساسی نبود هرگز چنین تصمیمی نمی گرفتم. من یکی از تدوینگران قانون اساسی بوده ام. شما مشاهده کردید که مکلف شدن العبادی با حمایت داخلی و بین المللی روبرو شد و بسیاری از کارشناسان حقوق و قانون اساسی بر درست بودن تصمیم من صحه گذاشتند. در میان ائتلاف دولت قانون نیز کسانی بودند که مخالف مالکی بودند.

وی تاکید کرد: تشکیل دولت بدون توافق ممکن نیست اگر موضوع به روابط و دوستی های شخصی مربوط می شد مالکی مامور تشکیل کابینه می شد. روابط من با نوری المالکی به اوایل دهه هفتاد بر می گردد. روابط شخصی یک طرف ماجراست و منافع جمع موضوعی دیگر است. اگر امروز با یکدیگر اختلاف داشته باشیم در آینده با یکدیگر ملاقات می کنیم و این سنت زندگی است.

درباره اولویت های آینده خود فواد معصوم گفت: من به قانون اساسی پایبند خواهم بود و تلاش خواهیم کرد که میان قوه مقننه و مجریه رابطه آرامی برقرار کنم. تفسیرهای مختلفی از مواد قانون اساسی می شود اما قانون اساسی برای همه الزام آور است. من در راستای تشکل شورای عالی دفاع با حضور روسای سه گانه و وزیران دفاع، خارجه، دارایی و فرماندهان و رهبران تشکلهای سیاسی اقدام خواهم کرد زیرا بازنگری در ارتش و دستگاه های امنیتی فقط موضوعی حرفه ای نیست بلکه به مسائل سیاسی نیز بر می گردد. تشکیل شورای ملی عالی سیاستگذاری با حضور روسای سه گانه و رهبران تشکلها و نیز صدور عفو عمومی که از سوی پارلمان تصویب می شود، اجرایی کردن هیئت شفافیت از دیگر اقدامات من خواهد بود.

وی ضمن استقبال از توافق منطقه و بین المللی درباره عراق از تلاش برای تقویت روابط با کشورهای همسایه، عربی و دوست عراق و دیگر کشورهای جهان بر اساس منافع مشترک خبر داد و افزود: رابطه قوی میان عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد و پیامهای تبریکی که از همسایگان به ویژه سعودی ها دریافت شد زمینه مناسبی برای ارتباط و تقویت آن است.

رئیس جمهوری عراق با اشاره به رایزنی های آتی میان عراقی و مسئولان سعودی در جریان نشست سازمان ملل اعلام کرد: ما هم اکنون خطر مشترکی به نام تروریسم را پیش رو داریم و داعش خطری برای همه است.

معصوم درباره رابطه میان بغداد و اقلیم کردستان گفت: گفتگو و نشست دور یک میز راه حل مشکلات بغداد و اقلیم کردستان است طرفین باید به قانون اساسی پایبند باشند.

کد N449958

وبگردی