آفتاب

درخواست دهقان از قوه قضائیه: دادگاه‌های فساد اقتصادی به صورت علنی برگزار شود

درخواست دهقان از قوه قضائیه: دادگاه‌های فساد اقتصادی به صورت علنی برگزار شود

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: استقامت عزیزان آزاده ملت ایران را در صدر نشانده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد دهقان در نطق میان دستور خود عنوان کرد: همان طور که رهبری فرمودند اسرای ما در اثر ایمان عمیق به اسلام دوران اسارت را به قطعه‌ای درخشان تبدیل کردند. با وجود جانبازان‌، ایثارگران، شهدا و خانواده‌های آنها است که این کشور با وجود آن همه دشمنی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است.

او ادامه داد: هسته‌های مقاومتی که رزمندگان ما در جبهه‌ها و اسرای ما در اسارت ساختند تبدیل به جبهه بزرگ مقاومت مستضعفان در برابر ظالمان شده است. اگر آمریکا با هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری عراق را تصرف می‌کند و سپس مجبور به ترک آن می‌شود، اگر آمریکا همه دنیای کفر را علیه سوریه به میدان می‌آورد اما در آن جنگ نابرابر بینی آمریکا و عربستان و سایر هم‌پیمانان آنها به خاک مالیده می‌شود و شکست مفتضحانه را می‌پذیرند به خاطر تشکیل جبهه مقاومت با پرچمداری رهبر معظم انقلاب است.

دهقان خاطرنشان کرد: اگر رژیم صهیونیستی با آن ارتش ادعایی که در گذشته کشورهای بزرگ عرب را شش روزه شکست می‌داد امروز در جنگ 30 روزه نمی‌تواند حتی 500 متر از سرزمین غزه را تصرف کند نتیجه برافراشته شدن پرچم مقاومت اسلامی است. مقاومت کشورهای عضو این جبهه به ویژه مقاوت افسانه‌ای کشورهای ایران و فلسطین زمینه بیداری اسلامی را فراهم کرد و از دل این بیداری انقلاب‌های پی‌در پی در سرزمین‌های اسلامی شکل گرفت.

نماینده مردم طرقبه اضافه کرد: آمریکا و انگلیس و مزدوران آنها که از این مقاومت به وحشت افتاده بودند علاوه بر حربه‌های قدیم همچون تهدید و تطمیع و به سازش کشیدن سیاستمداران سرویس‌های امنیتی خود را برای منحرف کردن بیداری اسلامی و شکستن حلقه‌های جبهه مقاومت مأمور تشکیل گروه‌های تکفیری کردند. البته ممکن است طالبان‌، داعش و امثال اینها چند روزی بتوانند با جذب افراد نادان و خرج کردن دلارهای نفتی عربستان در راستای تأمین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به جبهه مقاومت و ناامن‌سازی فضا موفقیت‌هایی به دست آورند، اما در دنیای امروز به برکت بیداری ملت‌ها این جریانات دوامی نخواهند داشت.

این نماینده مجلس گفت: ملت‌ها از خود می‌پرسند چطور این جریان تکفیری گلوله‌های خود را به جای رژیم صهیونیستی به سمت سوریه‌، عراق و لبنان که حلقه‌های جبهه مقاومت هستند نشانه رفته است. ملت‌ها مشاهده می‌کنند که در جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه جریان داعش که ادعای مسلمانی می‌کند یک کلمه در دفاع از کودکان، زنان و مردان بی‌گناه و بی‌دفاع غزه و علیه سران رژیم صهیونیستی بر زبان جاری نکرد. مردم می‌پرسند چه فرقی میان رژیم گرگ صفت صهیونیستی و جریان داعش در کشتار انسان‌ها و آواره کردن آنها وجود دارد؟

او نتیجه گیری کرد: به نظر می‌رسد همان‌گونه که آمریکا و هم‌پیمانان او از طریق نسخه سازش و تهدید نتوانستند جبهه مقاومت را به شکست بکشانند تشکیل این گروه‌های تکفیری نیز در درازمدت گوهر ناب انقلابی و اسلامی حقیقی را بیشتر نمایان خواهد ساخت و شکست دیگری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب رقم خواهد خورد.

دهقان در بخش دیگری از نطق خود انتساب مجدد آیت‌الله آملی لاریجانی به ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت و ادامه داد: ارتقای سطح کمی و کیفی سلامت قضات و مدیران قوه قضائیه یکی از خواسته‌های مردم است. بررسی‌های اینجانب و تعدادی از فعالان نشان داده که با ساختارهای موجود نمی‌توان به مبارزه کارآمد با فساد اقتصادی داشت. ضرورت پیشگیری و لزوم ایجاد یک سیستم هوشمند و بستن گلوگاه‌های فساد اقتصادی، ضرورت ایجاد هماهنگی بین قضات و ضابطان، مدیریت پیشینی در پرونده‌های فساد اقتصادی به جای مدیریت پسینی همه و همه تشکیل یک سازمان چابک در مبارزه با فساد اقتصادی را اجتاناب‌ناپذیر می‌کند؛ سازمانی که هیچ کاری جز مبارزه با فساد ندارد.

او گفت: طبق اصل 165 قانون اساسی محاکمات علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است و غیرعلنی بودن محاکمات امری استثنایی برای حفاظت از عفت و نظم عمومی شناخته شده است. هدف قانون اساسی از علنی بودن محاکم این بوده است که مردم در جریان محاکمات باشند و امکان نفوذ صاحبان قدرت و ثروت در قوه عدلیه از بین برود. بنابراین در پرونده‌های مفاسد اقتصادی که پای صاحبان ثروت در میان است غیرعلنی بودن جلسات با فلسفه اصل 165 قانون اساسی ناسازگار است.

دهقان تأکید کرد: غیرعلنی بودن دادگاه‌ها در این‌گونه پرونده‌ها ظن مردم را نسبت به نفوذ صاحبان قدرت بر دستگاه قضایی افزایش و اعتماد مردم را نسبت به این دستگاه کاهش می‌دهد. با این‌که ریاست قوه قضائیه اراده محکمی در برخورد با فساد دارد و رسیدگی هرچند دیرهنگام به پرونده آقازاده معروف که دارای اتهامات بزرگ مالی و امنیتی است و همچنین رسیدگی به پرونده مقام بلندمرتبه دولت سابق نشان‌دهنده اراده این قوه در برخورد با فساد است، کاش آن‌گونه که قانون اساسی خواسته است این پرونده‌های مهم به صورت علنی و با حضور رسانه‌ها رسیدگی شود تا همه بدانند هزینه فساد در این کشور بیشتر از تصور است و قوه قضائیه با کسی مجامله نمی‌کند.

او ادامه داد: مردم از مجمع تشخیص مصلحت می‌خواهند هرچه زودتر رسیدگی به اموال مسئولان که هشت سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است را به پایان برساند.

این نماینده مجلس به سخنان اخیر رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: از روحانی می‌خواهم با سعه صدر و الفاظ و عبارات فاخر در مواجهه با منتقدان، شأن جایگاه ریاست جمهوری را رعایت نماید.

انتهای پیام

کد N449519

وبگردی