آفتاب

سعید جلیلی در جمع دانشجویان بسیجی: تلاش اسکتبار این بود که جنگ در منطقه را جنگ شیعه و سنی جلوه دهد

سعید جلیلی در جمع دانشجویان بسیجی: تلاش اسکتبار این بود که جنگ در منطقه را جنگ شیعه و سنی جلوه دهد

تسنیم نوشت:

سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در جلسه‌ای که با عنوان "اندیشه‌های سیاسی اسلام" و با حضور جمعی از دانشجویان و طلاب برگزار شده است، در سخنرانی‌ای تحت عنوان «محاسبه و مبارزه» به بررسی مساله نحوه مواجهه با دشمن و تاثیر "محاسبات" دو طرف در این مواجهه پرداخت.

بخشهایی از سخنرانی جلیلی:
-این دفعه چهارم است که رژیم صهیونیستی به یک منطقه کوچک حمله می‌کند. با همه قدرتی که دارد می‌زند و می‌کشد. تمام قدرتهای دنیا هم پشتش می‌آیند و حمایت نظامی و حمایت سیاسی می‌کنند. الآن سی روز شده، هیچ قطعنامه‌ای هم صادر نمی‌شود. اما چرا رژیم صهیونیستی موفق نمی‌شود؟
-یادم نمی رود در یکی از همین ملاقاتهایی که با معاون آقای مرسی داشتم همان جا به ایشان این را بیان کردم. گفتم بالاخره الآن یک انقلابی در مصر شده. اگر شما بر این مبنا باشید موفق خواهید بود. یک اشتباه محاسباتی است که شما فکر کنید به جای این که با اسرائیل مقابله کنید یا به مردم و مؤمنین و مبانی دینی تکیه کنید، بخواهید مثلاً با قدرت آمریکا کارتان را پیش ببرید.
-یعنی اگر شما به جای این که بیایید خدا و مؤمنین را در محاسبات خودتان قرار بدهید، بر خلاف این عمل بکنید، بخواهید کسانی غیر از خدا را مبنا قرار بدهی، اتفاقاً همانها علیه شما خواهند بود. شما دیدید چه شرایطی پیش آمد. این به اتکای این بود که حالا ما علیه اسرائیل چیزی نمی‌گوییم و روابطمان را با آمریکا خوب می‌کنیم و می‌توانیم بمانیم! و دقیقا از همان جا لطمه خوردند.

-مثلا می خواهند بترسانند می گویند علیه شما اجماع جهانی درست شده است! "الذین قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم" بوسیله اینکه بگویند همه علیه شما آمده‌‌اند بترسانند. جوابشان در این سیستم محاسباتی چیست؟ "فزادهم ایماناً و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل ". اما مومنان حقیقی نه تنها نمی‌ترسند، اتفاقاً در اینجا ایمانشان بیشتر می‌شود و مبنای محاسباتی‌شان را همان قدرت لایزال الهی قرار می‌دهند.
-ضمن اینکه شما در محاسباتتان این طور می‌پندارید که آنها همه با هم جمع شده‌اند. "تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتّی". اما در همانها هم اختلافات زیادی هست. روی این حساب باز کنید، نه این که اینها جمع شده‌اند. روی این که چه اختلافاتی در میان آنها هست. این را در محاسباتتان بیاورید که بتوانید دنبال کنید.
-در همین منطقه ما یک زمانی آمریکایی‌ها لشگرکشی کردند و آمدند افغانستان را اشغال کردند. بعد آمدند و در عراق همین کار را کردند. برخی دچار همین اشتباه محاسباتی شدند که اینها قدرت هستند. آمدند و اشغال کردند و فلان شده. تازه آمریکا خودش که آمده هیچی، تمام متحدینش را هم آورده. ناتو را هم آورده. همه اینها را هم آورده. اما دیدید که دشمن در همین جا زمینگیر شد. در همین عراق با همان شرایطی که آمد دچار شکست شد. پس این طور نیست که ما فکر کنیم هر آنچه آنها محاسبه می‌کنند یا عمل می‌کنند، چون قدرت دارند حتماً صحیح خواهد بود و به نتیجه مورد نظر خودشان خواهند رسید.
-یک دلیلش هم همین است که بسیاری از این بحثهایی که ما عرض می‌کنیم در محاسبات آنها نمی‌گنجد. ما قبل از ماه رمضان به یک روستایی در کرمان رفتیم. روستای گنجان. یک روستایی است که زمان جنگ هفتصد نفر جمعیت داشته. هفتاد و دوتا شهید داده. آنجا عرض کردم. چرا ما در جنگ پیروز شدیم. چون آنها گنجان را در محاسباتشان نگنجانده بودند!
-تمام تلاشی که امریکا، اروپا و غربیها به علاوه رژیم صهیونیستی انجام دادند تا آن قدرت و استعداد و توانی که در تقابل بین جهان اسلام و صهیونیسم و استکبار شکل گرفته بود، این را به یک جنگ شیعه و سنی تبدیل بکنند. تقریباً دو سه سال تمام توان خودشان را برای این کار به کار گرفتند. از سوریه شروع کردند. بعد با مسائلی که وجود دارد به عراق کشاندند. حتی در جاهای دیگر دعواها این باشد. مثلاً در اندونزی هم یک عده از مسلمانهایش تکفیری بشوند و یک عده هم مقابل تکفیری. عوض این که مجموعشان ضد صهیونیسم و ضد آمریکا بشوند. یکی از فرصتهای این بحث این است که دوباره آن وحدت جهان اسلام شکل بگیرد و حربه همیشگی آنها که با دعوای شیعه و سنی و اینها را به جان هم انداختن بتوانند فضا را برای مطامع خودشان دنبال کنند، ناکام بماند و دوباره تمام ظرفیت جهان اسلام اعم از شیعه و سنی علیه صهیونیست و آمریکا قرار بگیرد.


45231

 

کد N449131

وبگردی