آفتاب
سفیر چین در گفتگو با مهر:

ریشه های تنش میان فلسطین و اسرائیل/ کشتار بیگناهان در غزه غیرقابل قبول است

ریشه های تنش میان فلسطین و اسرائیل/ کشتار بیگناهان در غزه غیرقابل قبول است

سفیر چین با اشاره به ریشه تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اقدامات نظامی نمی‌ تواند راه‌ حل صلح در فلسطین باشد.

در حالی که آتش بس موقت در نوارغزه وارد چهارمین روز خود شده است مذاکرات غیر مستقیم با هدف برقراری آتش بس فراگیر تحت نظارت مصر در قاهره ادامه دارد. هر یک از طرفین شروطی را اعلام کرده است که به اعتقاد طرف مقابل غیر قابل انجام است.

لغو محاصره نوار غزه کلیدی ترین خواسته گروه های مقاومت فلسطین برای برقراری آتش بس فراگیر در غزه است و جنبش حماس اعلام کرده است زندگی با عزت و بدون محاصره حق شهروندان ساکن در این منطقه است لذا آتش بسی که این امر مهم را محقق نکند مورد قبول طرف فلسطینی نخواهد بود. طرف اسرائیلی نیز در تازه ترین شروط خود اعلام کرده است آتش بسی که شامل بازگرداندن جسد نظامی به هلاکت رسیده در نوارغزه نباشد را نخواهد پذیرفت.

پانگ سن سفیر جدید چین در جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با موضع کشورش درباره تحولات غزه گفت: چین جزو اولین کشورهایی بوده که حمایت خود را از سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرده و دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته است.

وی افزود: چین همواره به پیشبرد مذاکرات صلح متعهد بوده و از فلسطینیان تنها به خاطر احیای حقوق ملی و قانونی آنها حمایت کرده است و در این راستا اقدامات ملموسی را انجام داده است.

سفیر جدید چین در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: چین همچنین خواهان گسترش همکاریها و هماهنگی با جنبش عدم تعهد در زمینه فلسطین است. درگیریها در نوار غزه همچنان در جریان است و باعث کشته شدن زنان، کودکان و دیگر افراد بی گناه شده که پکن در این باره بسیار متاسف است.

پانگ سن افزود: چین بر این باور است که کشتار بیگناهان و هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی، بیمارستان ها، مدارس و دیگر تاسیسات غیرنظامی غیرقابل قبول است و چین چنین اقداماتی را محکوم می کند.

سفیر جدید چین در جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدامات جدی برای کمک به زنان، کودکان و افراد بی‌ دفاع شد و تاکید کرد: اقدامات نظامی هرگز راهگشای مشکلات موجود نیست و این اقدامات تنها باعث خونریزی و افزایش خشونت ها می شود.

وی افزود: تاثیر منفی جنگ غزه بی ثباتی مناطق مرزی اسرائیل-لبنان و سوریه-اسرائیل است. از سوی دیگر نگرانی های زیادی درباره صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه وجود دارد.

پانگ سن با تاکید بر لزوم جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز و ماجرای آتش بس خواستار مذاکرات هرچه سریعتر طرفین درگیریها با هدف دستیبابی به توافق آتش بس دائمی و حفاظت از جان غیرنظامیان شد.

سفیر جدید چین در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ریشه تنش میان فلسطین و اسرائیل این است که مسئله فلسطینیان به شیوه ای کاملا منصفانه و مناسب حل نمی شود. در حقیقت زمانیکه عدالت وجود نداشته باشد، هیچ صلح طولانی مدت و پایدار نیز ایجاد نمی شود.

وی در ادامه چین را حامی استوار و میانجیگر صادق مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل خواند و گفت از زمان آغاز درگیریهای اخیر در نوار غزه، چین با احزاب مختلف در ارتباط بوده و برای کاهش تنش ها در این باریکه و ایجاد آتش بس دائمی بسیار تلاش کرده است.

این دیپلمات چینی در ادامه به چهار اصل در مذاکرات میان مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت این اصول شامل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی است. موضوع دوم اینکه مذاکره تنها راه حل صلح است. سوم اینکه مذاکرات باید در چارچوب اصول و قوانین بین‌ الملل پیش برود و چهارم اینکه برای فرایند صلح باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد.

........................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N449125

وبگردی