آفتاب

وزیر امور خارجه اوکراین خواستار کمک نظامی ناتو و اتحادیه اروپا شد

وزیر امور خارجه اوکراین خواستار کمک نظامی ناتو و اتحادیه اروپا شد

تهران- ایرنا- ˈپائو کلیمکینˈ وزیر امور خارجه اوکراین از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا خواست برای مقابله با جدایی طلبان طرفدار روسیه به کی یف کمک تسلیحاتی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، کلیمکین که برای شرکت در نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در برلین به سر می برد، درگفت وگو با رادیو ˈدویچه لندفانک/Deutschlandfunkˈ اعلام کرد: اتحادیه اروپا و ناتو باید بررسی کنند در صورت شکست روند دیپلماتیک و نقض قوانین بین المللی، چه اقداماتی مورد نیاز خواهد بود.

وی یادآور شد: این موضوع زمانی که شبه جزیره کریمه به خاک روسیه (مارس- اسفند/فروردین) ملحق شد و همچنین بعد از اقدامات مسکو در شهرهای شرقی ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ هم، صدق می کرد.

کلیمکین گفت: اتحادیه اروپا و ناتو با سووال بسیار سختی روبرو هستند. آنها باید اعلام کنند که اگر جنگی به وقوع بپیوندد، چه مسوولیتی در این زمینه خواهند داشت؟

وزیر امور خارجه اوکراین گفت: ما به کمک نظامی نیاز داریم زیرا اگر این کمک ها در اختیار ما قرار بگیرد، سربازان راحت تر می توانند جدایی طلبان را شکست دهند.

وی افزود: اوکراین از نظر اقتصادی در شرایط دشواری به سر می برد و به کمک مالی نیاز دارد و غیر از کمک مستقیم، این کشور برای اجرای اصلاحات به کمک اتحادیه اروپا نیازمند است.

وزیر امور خارجه اوکراین خاطرنشان کرد: ناتو باید راهبرد جدیدی در برابر اوکراین اتخاذ کند و انتظار دارد ناتو در نشست سران ماه سپتامبر (شهریور/مهر) خود در ˈولزˈ انگلیس، حمایت سیاسی خود را از کی یف ابراز کرده و کمک های بیشتر نظامی به این کشور اختصاص دهد.

به گفته کلیمکین، در شرایط کنونی امکان پیوستن اوکراین به ناتو ممکن نیست، زیرا توافق نظر بر سر این موضوع در داخل کشور وجود ندارد.

روابط روسیه و اوکراین در پی الحاق کریمه به روسیه و تشدید خشونت ها در شرق اوکراین به شدت تیره شده است. سران فرانسه و آلمان نشست چهارجانبه امروز در برلین را اولین گام برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین دانسته اند.

اروپام**9157**1485**5981
کد N449026

وبگردی