آفتاب

نمایش آثار 23 رشته صنایع‌دستی و فنون سنتی ثبت شده استان سمنان

نمایش آثار 23 رشته صنایع‌دستی و فنون سنتی ثبت شده استان سمنان

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در جشنواره‌ی میراث معنوی،همه‌ی رشته‌های صنایع‌دستی و فنون سنتی استان سمنان که در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است، به نمایش عموم گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «جعفر صفاخواه»، با اعلام این خبر، اظهار کرد: 23 رشته‌ی صنایع‌دستی و فنون‌سنتی استان سمنان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده و در قالب 15 غرفه در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

وی، افزود: جاجیم‌بافی، قلم‌کارسازی، سفالگری، گلیم‌بافی، نمدمالی، دست‌بافته‌های سنتی، سوزن‌دوزی، لاک تراشی، گلیچ بافی و ... از میراث ناملموس به ثبت رسیده استان سمنان است که در این نمایشگاه عرضه شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به استقبال چشمگیر مردم استان از این جشنواره، گفت: جشنواره‌ی میراث معنوی فرصت مناسبی برای عرضه و نمایش تولیدات صنایع‌دستی و معرفی آئین‌های سنتی استان سمنان بود.

صفاخواه با تأکید بر منحصر به فرد بودن بسیاری از تولیدات صنایع‌دستی و فنون سنتی استان سمنان گفت: برخی صنایع‌دستی استان از جمله سفال و سرامیک و بافته‌های در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

وی یکی از نقاط قوت این جشنواره را «تاکید بر نقش و مشارکت زنان» دانست و افزود: بسیاری از محصولات صنایع‌دستی و فنون سنتی استان توسط بانوان تولید می‌شود.

بنابر تعریف یونسکو، میراث معنوی شامل سنت‌ها و ابرازهای شفاهی، هنرهای نمایشی، اقدامات اجتماعی، آئین‌ها و جشنواره‌ها، دانش و اقدام‌های مربوط به طبیعت و جهان و مهارت در هنرهای دستی سنتی است.

انتهای پیام

کد N448736

وبگردی