آفتاب

"ناتو دیگر ملزومات امنیتی جدید را برآورده نمی‌کند"

"ناتو دیگر ملزومات امنیتی جدید را برآورده نمی‌کند"

فرستاده روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه‌ای گفت که این ائتلاف دیگر ملزومات امنیتی جدید را برآورده نکرده و از مساله تهدید روسیه تنها برای آنکه ثابت کند وجود چنین ائتلافی ضروری است، استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، آلکساندر گروشکو، فرستاده روسیه به ناتو در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری عنوان کرد: ائتلاف ناتو دریافته است که روسیه تهدیدی برای اعضای آن نیست و به طور کلی باید گفت که در شرق تهدیدی علیه ناتو وجود ندارد تا این سازمان متحدانش را در مقابل آن حفظ کند.

وی افزود: با این حال، چنین تهدیدی به عنوان توجیه تلاش‌های ناتو به منظور تقویت مواضع خود در جبهه شرقی و گسترش حضور نظامی در مرکز و شرق اروپا، آب‌های دریاهای بالتیک، مدیترانه و سیاه و همچنین افزایش رزمایش در مرزهای روسیه استفاده می‌شود.

گروشکو در ادامه تاکید کرد: در واقعیت آن‌ها صرفا در حال انجام ماموریت‌های شخصی خود به هدف اثبات الزامی بودن این ائتلاف بوده تا بر اتحاد ترانس آتلانتیک تمرکز و بر هزینه‌های نظامی بزرگتر و خرید تسلیحات و تجهیزات تاکید کنند.

وی افزود: مشخص نیست که چرا اتحاد ناتو که در حل و فصل بحران‌های عراق و لیبی و دیگر مناطق نتوانسته نقشی ایفا کند، با این شدت به دنبال تقویت پتانسیل‌های نظامی بزرگ موجود است. کسانی که منطقی هستند، بهانه‌های برخی اعضای ناتو مبنی بر اینکه این ائتلاف ضعیف و بدون محافظت است را غیرمعقول می‌دانند.

وی خاطرنشان ساخت: بازی کردن با اطلاعات آماری پایانی ندارد اما حقیقت این است که ناتو مسئول حدود نیمی از هزینه‌های نظامی جهان است. صنعت نظامی آمریکا با اشتیاق منتظر سفارش‌های جدید است.

سفیر روسیه در ناتو تاکید می‌کند: به وضوح چنین توسعه‌ای برای منافع حقیقی امنیت اروپا و تشکیل ساختار جدید آن بر پایه همکاری مشترک باعث منفی ترین تبعات می‌شود و اختلاف‌های موجود را بدتر کرده و اختلافات جدیدی را به وجود می‌آورد.

وی گفت: حقیقت این است که ناتو یک پروژه ایجاد ثبات موفق نیست. این ائتلاف تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟ آنها یوگسلاوی را تفکیک کرده، لیبی را چند تکه کرده و یا باعث شدند که عراق دستخوش کشتار تروریست‌های بین‌المللی شود. کمپین ناتو در افغانستان در شرف پایان است اما هنوز ماموریت ایجاد ثبات در این کشور حاصل نشده است.

وی خاطر نشان ساخت: ما می‌بینیم که وضعیت در حال برتر شدن است و حملات شورشیان فعال‌تر شده و تعداد قربانیان غیرنظامی رو به افزایش بوده و تهدید مواد مخدر افغانستان در حال افزایش است.

وی افزود: امروزه بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناسان این ائتلاف به وضوح بلندپروازی‌های ناتو برای رهبری جهانی را واقع‌بینانه نمی‌دانند. در حقیقت ناتو به عنوان یک ابزار جنگ سرد ملزومات امنیتی جدید را که به جای استفاده از نیروی نظامی به منظور مداخله انسان‌دوستانه و یا تغییر حکومت‌ها، خواهان رویکردهای جدید هستند، برآورده نمی‌کند.

وی تصریح کرد: جهان در حال تغییر است و بعید است که این ائتلاف در امور بین‌المللی به عنوان منبع مشروعیت سیاسی مورد اشاره قرار گیرد. دیر یا زود ناتو خواهد دید که تاکید بر مواضع ضد روسی ناامید کننده خواهد بود.

انتهای پیام

کد N448001

وبگردی