آفتاب

جذب سرمایه داران خارجی نسخه دولت صربستان برای مقابله با 770 هزار بیکار

جذب سرمایه داران خارجی نسخه دولت صربستان برای مقابله با 770 هزار بیکار

بلگراد-ایرنا- صربستان تلاش دارد تا از طریق جذب سرمایه داران خارجی با بیکاری که تعداد آنها بنا به آمار رسمی تا پایان ماه می امسال بالغ بر 778 هزار و 577 نفر است، مقابله کند.

به گزارش ایرنا از بولتن اقتصادی اتاق بازرگانی صربستان، آمار رسمی اداره کاریابی این کشور نشان می دهد که مجموع تعداد افرادی که بیش از یک سال در انتظار کار هستند در ماه می امسال 481 نفر افزایش داشته و اکنون تعداد آنها بالغ بر 528 هزار و 594 نفر گزارش شده که نسبت به سال گذشته در همین فاصله زمانی رشد 4.5 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، مجموع شاغلین در صربستان در ماه می سال 2014 یک میلیون و 696هزار و 834 نفر بوده که یک هزار و 43 نفر کمتر از آوریل در همین سال است.

تعداد شاغلین در صربستان در مقایسه با سال گذشته میلادی 24 هزار 714 نفر و یا 1.4 درصد کاهش داشته است.

بیشترین کاهش اشتغال به کار در صربستان در سال جاری میلادی در صنایع فرآورده های تولیدی مانند صنعت گوشت به میزان 9 هزار و 614 نفر، تجارت با 5 هزار و 261 نفر، راه و ساختمان 3 هزار و 982 نفر، کارهای حرفه ای، علمی، اختراعی و فنی 3 هزار و 93 نفر و در کارهای امور مالی با یک هزار و 352 نفر برآورد شده است.

این آمار نشان می دهد که بیشترین تعداد شاغلین در زمان های یادشده در خدمات اداری و کارهای پشتیبانی با 2 هزار و 995 نفر و آموزشی با یک هزار و 77 نفر است.

ˈسنژانا کلاشینیاˈ معاون وزیر ورزش و جوانان صربستان در این رابطه پیشتر به مناسبت روز جهانی جمعیت گفته بود: نزدیک به 50درصد جوانان در سنین 15 تا 24 سال در صربستان بیکارند و امکان اقتصادی مناسبی برای تشکیل خانواده ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد جوانان در جمعیت عمومی کشور به طور مداوم رو به کاهش است، افزود: اگر افراد سنین 15 تا 30 سالگی را به حساب آوریم در آنصورت باید گفت که 40 درصد از جوانان صربستان با مشکل بیکاری رو به رو هستند.

روزنامه وچرنی نووستی چاپ بلگراد نیز درباره این موضوع در گزارشی نوشت که بیش از 30 درصد از جوانان صربستان پس از پایان تحصیلات در رشته های مختلف فنی و غیر فنی کشورشان را با هدف جستجوی کار ترک می کنند.

بر این اساس،اکنون در اداره کاریابی صربستان اسامی 2 هزار و 455 پزشک ثبت شده است.

آمار غیر رسمی نشان می دهد که حدود یک میلیون نفر از جمعیت هفت و نیم میلیون نفری صربستان بیکار هستند.

کارشناسان امور اجتماعی در صربستان معتقدند که درصد بیکاری بالا و وضعیت نا مناسب اقتصادی در کشور از بزرگترین عوامل خروج جوانان از کشور به شمار می رود و تنها راه برطرف کردن این معضل رسیدگی به مشکلات جوانان و افزایش سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت رفاهی و اقتصادی است.

به عقیده کارشناسان اجتماعی، ˈفقرˈ از عوامل اساسی ناشی از بیکاری در هر کشوری است و بنا به اظهارات میلادین کوواچویچ رییس موسسه ملی آمار صربستان که به معضلات اقتصادی کشور اشاره کرده بود، 24 درصد از شهروندان این کشور در خطر فقر قرار دارند.

وی پیشتر در این باره به خبرگزاری رسمی صربستان گفته بود که دریافتی ماهانه یک خانواده 3 تفری که بالغ بر 13 هزار و 680 دینار( 119یورو) باشد، به عنوان خطر فقر محسوب می شود.

وی افزود: پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در صربستان انتظار می رود که تا 3 سال آینده گام های بزرگی برای بهبود وضعیت رفاهی مردم، کاهش فقر و رشد اقتصادی بر داشته شود.

وی با یادآوری اینکه توسعه اجتماعی صربستان رو به رشد است می گوید: که اصولا رشد اجتماعی و رفاهی در هر جامعه را از قدرت خرید و یا تحقیقات هایی که در این باره هر ساله انجام می شود، می توان تشخیص داد.

بر اساس آخرین اطلاعات برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، صربستان از نظر شاخص توسعه اجتماعی برای سال 2013 از میان 187 کشور در رده 77 قرار دارد.

بنا به آخرین تحقیقات افکار عمومی که در سال 2012 انجام شده است تقریبا یک چهارم از شهروندان این کشور با خطر فقر رو به رو هستند.

بنا بر تحقیقاتی که از طرف موسسه ملی آمار صربستان انجام شده است، 48 درصد از کسانی که در صربستان در معرض خطر فقر قرار دارند، بیکارند وشاغلین از جمله کشاورزان با 38 درصد و سپس خانواده هایی با بیش از 3 فرزند با 48 درصد و مادرانی که دارای یک فرزند د و تنها تامین کننده مالی خانواده هستند با 36 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بیش از 2.2 میلیارد نفراز جمعیت جهان در فقر و یا نزدیک مرز فقر هستند و این در حالیست که بحران مالی، بلایای طبیعی، افزایش قیمت مواد غذایی و درگیری های خونین این مساله را تشدید می کند.

اروپام**1**436**1144**1010
کد N447892

وبگردی