آفتاب

دولت افغانستان رو به ورشکستگی است

دولت افغانستان رو به ورشکستگی است

منابع مالی دولت افغانستان در حالی با وجود کمک‌های میلیونی حامیان خارجی رو به پایان است که این کشور با بن‌بست انتخاب رئیس‌جمهوری آتی دست و پنجه نرم می‌کند.

منابع مالی دولت افغانستان در حالی با وجود کمک‌های میلیونی حامیان خارجی رو به پایان است که این کشور با بن‌بست انتخاب رئیس‌جمهوری آتی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد وزارت اقتصاد و دارایی افغانستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت کابل ماه آتی میلادی برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکل مواجه می‌شود و بار دیگر باید دست خود را به سوی حامیان مالی خارجی دراز کند.

سفارت آمریکا در کابل به مقام‌های افغان درباره مشکلاتشان در پرداخت حقوق کارمندان و برنامه‌های مالی در ماه‌های آتی اطلاعاتی داده اما به ذکر جزئیات نپرداخته است.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: در حالی که آمریکا و سایر کشورهای کمک‌رسان از نزدیک با دولت افغانستان در پیشگیری از بروز هرگونه اختلال بزرگ در سرویس‌های حساس افغانستان همکاری می‌کنند، حل این مساله نیازمند اقداماتی مناسب از جانب مقام‌های کابل در وهله نخست است.

از زمان سقوط طالبان در سال 2001، قدرت‌های خارجی میلیاردها دلار به عنوان کمک به افغانستان به دولت کابل پول اختصاص داده‌اند، اما بعید به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری آتی این کشور چنین حجمی از پول را دریافت کند.

بنا بر آمارهای اخیر وب‌سایت وزارت امور اقتصاد و دارایی افغانستان، عایدات بر درآمد داخلی در شش ماهه نخست سال 2014، 27.5 درصد تنزل داشته است. همچنین یکی از مقام‌های ارشد این وزارتخانه گفت، اگر فرد مورد نظر برای تصدی پست ریاست جمهوری افغانستان انتخاب نشود، دولت قادر نخواهد بود تا بودجه و منابع مالی را مدیریت کند و کشور با مشکل گسترده‌ای مواجه می‌شود که فراتر از کنترل خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور اقتصاد و دارایی افغانستان این مساله را درباره بروز مشکل در پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان رد کرد اما هشدار داد که منابع مالی رو به پایان است.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: اوضاع مالی و بودجه‌ای دولت افغانستان یکی از دلایلی است که باید بررسی مجدد آرای انتخابات افغانستان سریعا پایان یابد و به تبع آن یک دولت جدید متحد که قادر باشد با چالش‌های این کشور مواجه شود، شکل گیرد.

انتهای پیام

کد N447678

وبگردی