آفتاب

ریابکوف: بحران‌های منطقه بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگزار است

ریابکوف: بحران‌های منطقه بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگزار است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر که شرکای ما بتوانند راه‌حلی را در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران ایجاد کنند، مطمئنیم که این مساله موجب ثبات اوضاع منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی ریابکوف در گفت‌وگو با برنامه "حدیث الیوم" تلویزیون روسیه در پاسخ به این سوال که به نظر شما افق‌ حل مساله هسته‌ای ایران با توجه به انتقادات مستمر واشنگتن نسبت به تهران و همچنین سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه غرب امتیازاتی به ایران نخواهد داد، گفت: معتقدم اکنون بیشتر از گذشته، فرصت حل این مشکل وجود دارد و باید بگویم که ما طی مذاکراتی که در بهار و تابستان سال جاری انجام شد پیشرفت‌هایی داشتیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که توافق کردیم در سپتامبر مذاکرات از سر گرفته خواهد شد هر چند که زمان و مکان انجام این مذاکرات تاکنون نامشخص مانده است اما همه شرکت‌کنندگان در این مذاکرات از جمله 1+5 و ایران به دنبال از سرگیری مذاکرات در سپتامبر هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: طبیعتا سیاست آمریکا یعنی اعمال فشارها و تحریم‌هایی که همچنان ساری و جاری است، دستیابی به نتایج مطلوب را به تعویق می‌اندازد. این مساله بر مذاکرات فشار وارد می‌کند و ما هم به انواع مختلف نارضایتی‌مان را از سیاست مجازات‌گرایانه آمریکایی‌ها علنی کردیم.

ریابکوف افزود: ما هم در اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ها هدف قرار گرفتیم از این رو امروز بیشتر از گذشته دوره دشواری را که جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها در آن به سر می‌برد، درک می‌کنیم و اینکه چقدر در این شرایط دستیابی به یک توافق برای آن سخت بوده است. اکنون نمی‌خواهم در خصوص اظهارات رهبر ایران اظهارنظری داشته باشم. ما با اهتمام بسیار آنچه را که در این خصوص گفته شد، پیگیری می‌کنیم و اینگونه اظهارات را اظهاراتی مهم می‌دانیم و از همه زوایا آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی گفت: معتقدیم رهبران سیاسی و معنوی ایران متعهد به ایجاد راه‌حل‌هایی مطلوب هستند اما ایجاد راه‌حل آسان نخواهد بود. روسیه هم به عنوان عضوی از گروه 1+5 و به عنوان کشوری که روابط حسن همجواری با ایران دارد، تمامی تلاشش را برای کمک به دستیابی به راه‌حل مرضی‌الطرفین و همچنین راه‌حل‌هایی که موجب ممانعت از نقص در حقوق ایران و زیان به منافع آن باشد، به کار خواهد بست و در عین حال 1+5 را نیز راضی می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: باید بگویم این روشی است که ما طی مذاکرات پاییز امسال آن را در پیش خواهیم گرفت و امیدواریم تا 24 نوامبر که به عنوان تاریخ پایان روند مذاکرات مورد توافق قرار گرفته است، به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یابیم.

ریابکوف در پاسخ به این سوال که با توجه به بحران‌های موجود در خاورمیانه این بحران‌ها چه تاثیری بر حل مساله هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، گفت: طبیعتا بحرانی که منطقه خاورمیانه را فرا گرفته بحرانی است که ریشه‌های آن در افزایش مساله تروریسم و فزونی درگیری‌های میان گروه‌های تندرو نهفته است که می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد. ما معتقدیم نوعی نوسان در مواضع بسیاری از کشورهای عربی در خصوص تحولات آتی وجود دارد و متاسفانه استواری برخی نظام‌های سیاسی کشورهای منطقه در بوته آزمایش قرار می‌گیرد و این نشانه‌ها موجب نگرانی است. همچنین این تحولات بیانگر آن است که ریشه روندهای فعلی بسیارعمیق است.

وی ادامه داد: اما ما در جهت دستیابی به نتایج مثبت تلاش می‌کنیم و این یعنی اینکه هرگونه روند مربوط به تحولات سیاسی و اقتصادی در منطقه باید جنبه پیشرو داشته باشد. نباید راه‌حل‌هایی مطرح باشد که از بیرون به آن تحمیل شود. کشورهای منطقه و ملت‌های آن باید راه برون‌رفت از بحران فعلی را به واسطه انجام گفت‌وگوها و آشتی ملی فراهم کنند و هرگونه نشانه‌های تروریسم را هر چقدر که توجیهات و انگیزه‌هایی داشته باشد و یا ایدئولوژی و مسائل دینی و سیاسی پشت آن باشد را قاطعانه رد و تروریسم را ریشه‌کن کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: اگر شرکای ما یعنی ایرانی‌ها و 1+5 بتوانند راه‌حلی را ایجاد کنند ما مطمئنیم که این مساله موجب ثبات اوضاع منطقه خواهد شد و این یکی از دلایلی است که حاکی از اصرار ما برای ایجاد این راه‌حل است. ما سعی می‌کنیم تا با توجه بسیاری این تحولات را پیگیری کنیم. آنچه که موجب نگرانی من شده رویارویی خشونت‌بار بین شیعه و سنی و بین طوایف و فرق مختلف در تعداد زیادی از کشورهاست. طبیعتا ایرانی که در این منطقه واقع شده و گروه‌های زیادی از کشورها و طوایف مختلف در آن به سر می‌برند نمی‌تواند در حاشیه آن چیزی که اتفاق می‌افتد، قرار بگیرد.

ریابکوف گفت: اما من مطمئنم که رهبری ایران سیاست مسئولانه‌ای را در پیش خواهد گرفت و سرانجام تلاش‌ها برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران به آرامش اوضاع در کشورهایی که در حال حاضر با درگیری مواجهند، کمک خواهد کرد و ما سعی می‌کنیم تا از این تلاش‌ها هم حمایت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این مساله پنهان نیست که بین روسیه و آمریکا اختلافاتی بر سر مساله هسته‌ای ایران وجود دارد و اخیرا هم واشنگتن، مسکو را به اعمال تحریم‌های جدید در صورت امضای توافقنامه نفتی با ایران تهدید کرده است. اگر بخواهیم از زاویه ایران صحبت کنیم روابط روسیه و آمریکا چگونه خواهد بود، گفت: در ابتدا درباره این تهدیدها باید بگویم. ما قاطعانه تلاش‌هایی را که در راستای اعمال تحریم‌ها و یا تهدید به اعمال تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی در عرصه خارجی است محکوم می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما در روابط‌مان با ایران چیزی که برخلاف قانون و یا برخلاف خواسته‌های قوانین بین‌المللی باشد، ارائه نمی‌کنیم. همچنین این مساله از سوی طرف ایرانی نیز مطرح است. ما چیزی را نقض نمی‌کنیم از این رو ادعاهای واهی آمریکایی‌ها مردود است. این تحریم‌ها به عنوان ابزاری از ابزارهای سیاست خارجی از سوی واشنگتن به نوع جدیدی از سلاح‌ها تبدیل شده است و این سلاح بیشتر و بیشتر به یک سلاح هجومی تبدیل شده است. آمریکا از آن به دقت استفاده نمی‌کند بلکه برای در تنگنا قرار دادن و اهداف مغرضانه از آن استفاده می‌کند.

ریابکوف ادامه داد: طبیعی است که پاسخ سیاست‌های این‌چنینی سخت و قاطع خواهد بود. اما مایلم تاکید کنم که این گزینه ما نیست. ما نمی‌خواهیم که وارد گردابی از تحریم‌های فزآینده شویم. ما معتقدیم که راه‌حل هرگونه مشکلی در روابط بین کشورها و در روابط بین‌المللی هر چقدر که پیچیده باشد، تنها به واسطه گفت‌وگو و رسیدن به یک توازن در منافع امکان‌پذیر است. متاسفانه دوستان آمریکایی این نزدیکی روابط را رد می‌کنند. به هر حال ما در روش عملی آنها تنها شاهد آمادگی "اندکی" برای گام برداشتن در این راه هستیم از این رو باید بگوییم که تحریم‌های آمریکا ما را نمی‌ترساند و ما آن را پشت سر خواهیم گذاشت و این چیزی است که رهبری روسیه بارها آن را تکرار کرده است.

وی ادامه داد: ما با دوستان ایرانی‌مان با آرامش کار خواهیم کرد از جمله در زمینه اجرای عملی توافقاتی که اکنون در حال آماده شدن هستند. شما می‌دانید که یادداشت تفاهمی در این زمینه امضا شده است. تاکنون راه‌حل‌ ملموسی یافت نشده از این رو اساسا، طرح آمریکا در خصوص این مساله را رد می‌کنم. طرحی که این گونه القا می‌کند که این کار می‌تواند در معرض خطر تحریم‌ها باشد. این انعکاسی از کوتاهی روش آمریکایی‌ها در عرصه سیاست خارجی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که شما در مورد سلاح تحریم‌ صحبت کردید. سلاح دیگر درباره سپر موشکی آمریکاست به نظر شما حل و فصل مساله هسته‌ای ایران چگونه می‌تواند بر مذاکرات با شرکای غربی در خصوص انتشار این سپر در اروپا تاثیر بگذارد؟ گفت: این مساله از زمان‌های دور مورد بررسی است از جمله در تماس‌های ما با دوستان آمریکایی‌مان. همه ما زمانی که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا موضعش را در قبال آنچه که "رویکرد تطبیقی تدریجی" در ساخت سیستم سپر موشکی در قاره اروپا به عنوان توجیهی برای ساخت این نظام موشکی مطرح کرد را به یاد داریم. اینکه مسئولان آمریکایی از "وجود تهدید موشکی فزآینده از سوی ایران" صحبت می‌کردند. می‌خواهم بر این مساله تاکید کنم که وقتی ما در راستای ایجاد یک راه‌حل برای برنامه هسته‌ای ایران بر اساس مذاکرات تلاش می‌کنیم و هدف "اعتمادسازی" را در خصوص این مساله جلوی چشمان‌مان قرار می‌دهیم پس طرح مساله احتمال ایجاد تهدید موشک هسته‌ای از سوی ایران به نظر من خنده‌دار است از این رو همه طرح‌های آمریکا در این زمینه نوعی بهانه تراشی است. به هر حال این چیزی است که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: در خصوص برنامه موشکی ایران تاکید می‌کنم که ایران در این زمینه چیزی را که به واسطه توافقات و یا تصمیمات هیات‌های نظارتی تحت نظارت قانونی قرار بگیرد، انجام نمی‌دهد. ایران به تقویت توان دفاعی‌اش می‌پردازد و از این رو طبیعی است که ایجاد سامانه سپر موشکی را در شرایطی که هیچ تهدید هسته‌ای نظامی از سوی ایران وجود ندارد به عنوان تلاش برای تحقق اهداف دیگر تفسیر کنیم.

انتهای پیام

کد N447509

وبگردی