آفتاب

خروج سربازان گرجستان از افغانستان/ مذاکرات وزرای عشق آباد و کابل درباره همکاریهای دوجانبه

خروج سربازان گرجستان از افغانستان/ مذاکرات وزرای عشق آباد و کابل درباره همکاریهای دوجانبه

خروج سربازان گرجستان از افغانستان، اعدام پنج نفر به اتهام جاسوسی از سوی طالبان و مذاکرات وزرای عشق آباد و کابل درباره همکاریهای دوجانبه از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ترند، وزارت دفاع گرجستان از ترک سربازان این کشور از کمپ فونیکس خبر داد که متعلق به نیروهای خارجی در افغانستان است.

خبر دیگر اینکه طالبان پنج نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت افغانستان در ولایت هلمند اعدام کرده و پس از اطمینان از کشته شدن قربانیان از این منطقه گریخته است.

مقامات محلی با اشاره به آغاز عملیات برای شناسایی عاملان این حادثه اعلام کردند که طالبان تاکنون شمار بسیاری از افراد مظنون به جاسوسی برای دولت و نیروهای خارجی را اعدام کرده اند.

براساس آماری که سازمان ملل متحد در افغانستان منتشر کرده است طی شش ماه اول سال ۲۰۱۴ در درگیری ها و حملات طالبان بیش از هزار و ۵۶۰ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۲۹۰ فرد دیگر زخمی شده اند.

خبر دیگر اینکه وزیر خارجه ترکمنستان و محمد شاکر کارگر وزیر تجارت و صنایع افغانستان طی نشستی در عشق آباد درباره همکاریها در بخش های مختلف از جمله سوخت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات گفتگو کردند.

در این دیدار بر اجرایی شدن طرح های بین المللی ترکمنستان در افغانستان که از اهمیت زیادی در پروژه های بزرگ اقتصادی در منطقه ای برخوردار است،  تاکید شد.

گفتنی است که اجرای ساخت پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند می تواند در بازسازی، ایجاد شغل و تضمین درآمد حاصله از انتقال گاز نقش بسیار مهم و ارزنده در افغانستان داشته باشد.

بیش از این عشق آباد نیز از اجرای ساخت پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند که قرار است سال آینده آغاز شود، ابراز امیدواری کرده بود.

پیش از این نیز گزارش شده بود کابل و عشق آباد در حال بررسی ایجاد مسیر ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان هستند.

کد N447350

وبگردی