آفتاب

رادیو چین: چشم انداز مناسبات پکن - تهران بسیار درخشان است

رادیو چین: چشم انداز مناسبات پکن - تهران بسیار درخشان است

پکن - ایرنا – رادیو بین المللی چین روز شنبه چشم انداز روابط چین و ایران را بسیار درخشان دانست و گفت اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگرند و توسعۀ سریع این مناسبات در این چارچوب در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی چین در این گزارش به مناسبات دو کشور از دیدگاه شرکت های چینی فعال در ایران پرداخت و گفت که چین و ایران دو تمدن باستانی هستند که طی دوره تاریخی بیش از پنجهزار ساله خود، همواره از روابطی دوستانه برخوردار بوده اند.

این رادیو گفت: مناسبات رسمی چین و ایران از سال 1971 میلادی پیوسته و بویژه در 20 سال اخیر رو به گسترش بوده و این روابط دوستانه به طور موفقیت آمیزی پیشرفت کرده است.

ˈجان جیان جونˈ مدیر شرکت سرمایه گذاری و مدیریت هلال سرخ و دیوار چین به این رادیو گفت: چین و ایران از ظرفیت بالایی برای همکاری اقتصادی برخوردارند و اطمینان دارم آینده روابط دو کشور بسیار درخشان خواهد بود.

ˈجان جیان جونˈ عضو انجمن دوستی چین و ایران و انجمن چین و کشورهای عرب، دلیل توسعه سریع روابط اقتصادی ایران و چین را اقتصادهای مکمل و نیاز دو کشور به یکدیگر دانست.

وی گفت: چین و ایران اکنون به یکدیگر نیاز دارند، زیرا ایران دارای منابع غنی نفت و گاز است و به سرمایه نیاز دارد، چین نیز که در سال های اخیر توسعه چشمگیری داشته، دارای سرمایه و فناوری بوده و به منابع طبیعی نیاز دارد.

وی معتقد است روابط چین و ایران اکنون در بهترین سطح در تاریخ مناسبات دو کشور قرار دارد.

شرکت سرمایه گذاری و مدیریت هلال سرخ و دیوار چین با دو شرکت ایرانی قراردادهایی به ارزش 50 و 70 میلیون یورو در زمینه صادرات تجهیزات اکتشاف و استخراج نفت امضا کرده است.

مدیر این شرکت گفت: تمدن و فرهنگ کهن ایران و چین پایه ای محکم برای توسعه همکاری دو کشور است. افزون بر این ایران یک کشور مهم و بزرگ نفت خیز در منطقه خاورمیانه است.

جان جیان جون در ادامه با اشاره به مردم ایران، گفت: ایران در واقع یک کشور متمدن و با فرهنگ است. مردم ایران نیز بسیار خونگرم، مهربان و مؤدب هستند. ایران با اتکا به نیروی خود در حال پیشرفت است. پس از پایان جنگ ایران و عراق، این کشور به سرعت توسعه یافته است و اکنون در زمینه هایی چون شهرسازی، صنایع نفت وگاز، فرهنگ و دانش و فناوی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته است.

مدیر این شرکت چینی نسبت به دورنمای توسعه روابط دو کشور ابراز اطمینان کرد و گفت: دورنمای توسعه روابط چین و ایران بسیار درخشان است. حجم تجاری دو کشور اکنون به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: صنایع نفت و گاز ایران در آینده به 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که این می تواند زمینه ای برای افزایش همکاری دو کشور باشد. بنابراین من نسبت به توسعه همکاری دو کشور در آینده اطمینان کامل دارم.

آساق**1611
کد N447332

وبگردی