آفتاب
گزارش خبری/

جزئیات بسته پیشنهادی جدید مصر در مذاکرات آتش بس

جزئیات بسته پیشنهادی جدید مصر در مذاکرات آتش بس

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: در حالی که آتش بس موقت 5 روزه در نوارغزه برقرار است مصر یک بسته پیشنهادی درباره آتش بس فراگیر ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که آتش بس موقت 5 روزه در نوارغزه وارد سومین روز خود شده است مذاکرات غیر مستقیم با هدف برقراری آتش بس فراگیر تحت نظارت مصر در قاهره ادامه دارد. هر یک از طرفین شروطی را اعلام کرده است که به اعتقاد طرف مقابل غیر قابل انجام است.

لغو محاصره نوار غزه کلیدی ترین خواسته گروه های مقاومت فلسطین برای برقراری آتش بس فراگیر در غزه است و جنبش حماس اعلام کرده است زندگی با عزت و بدون محاصره حق شهروندان ساکن در این منطقه است لذا آتش بسی که این امر مهم را محقق نکند مورد قبول طرف فلسطینی نخواهد بود.

طرف اسرائیلی نیز در تازه ترین شروط خود اعلام کرده است آتش بسی که شامل بازگرداندن جسد نظامی به هلاکت رسیده در نوارغزه نباشد را نخواهد پذیرفت. در همین حال مصر میانجیگر مذاکرات آتش بس بسته پیشنهادی ویژه ای را برای توقف درگیری و لغو محاصره نوارغزه ارائه کرده است.

بنا بر اعلام روزنامه الشروق چاپ تونس، محتوای این بسته پیشنهادی به شرح زیر است:

1- اسرائیل تمامی تجاوزات زمینی، هوایی و دریایی خود را به نوارغزه متوقف کند و غیر نظامیان را هدف قرار ندهد.

2- تمامی گروه های فلسطینی ساکن غزه حملات زمینی، دریایی و هوایی خود را از این منطقه به رژیم صهیونیستی متوقف کنند و همچنین احداث تونل ها در خارج از مرزهای نوارغزه و منتهی به اراضی فلسطین اشغالی متوقف شود.

3- گذرگاه های میان اسرائیل و غزه بازگشایی شود به طوری که به رفع محاصره غزه و عبور و مرور افراد و کالاها و ورود مصالح ساختمانی برای بازسازی نوارغزه منجر شود و طبق ضوابطی که میان مسئولان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین به توافق می رسد تبادل کالا میان نوارغزه و کرانه باختری انجام شود.

4- مسائل مالی مرتبط با نوارغزه با هماهنگی مسئولان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین انجام شود.

5- از بین رفتن منطقه بسته و ممنوعه در شمال و شرق غزه و استقرار نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در آن از ابتدای ژانویه 2015 تا عملیات برچیدن این منطقه در دو مرحله انجام شود. در مرحله نخست مسافت 300 متر و سپس در 18 نوامبر 2014 این منطقه به 100 متر کاهش پیدا می کند و در مرحله دوم نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در این منطقه مستقر می شوند و منطقه بسته از بین می رود.

6- آزادی صید و کار در آب های منطقه ای فلسطین در غزه به مسافت 6 مایل و این مسافت به طور تدریجی افزایش خواهد یافت تا کمتر از 12 مایل نباشد. این اقدام با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.

7- رژیم صهیونیستی به تشکیلات خودگردان فلسطین در اصلاح زیرساخت هایی که در نوارغزه آسیب دیده است کمک کند و زمینه کمک های پزشکی فوری به مجروحان جنگ غزه را فراهم کند به زخمی هایی که نیاز به درمان در خارج از غزه دارند اجازه خروج دهد.

8- تشکیلات خودگردان فلسطین با هماهنگی مسئولان رژیم صهیونیستی و سازمان های بین المللی زمینه واردات مواد لازم برای بازسازی نوارغزه را فراهم کند و این امر در جدول زمانی مشخص صورت گیرد تا آوارگان به سرعت به منازلشان بازگردند.

9- مصر از جامعه جهانی می خواهد که طبق جدول زمانی مشخص مواد لازم برای بازسازی نوارغزه به این منطقه ارسال شود و نهادهای بین المللی کمک های انسانی فوری خود را به این منطقه ارسال کنند.

10- در پی ثبات آتش بس و بازگشت امور به روال طبیعی خود در نوارغزه، مذاکرات غیر مستقیم آتش بس در قاهره طی یک ماه نهایی شود.

11- بررسی ساز و کار احداث و راه اندازی فرودگاه و بندر در غزه طبق توافقنامه اوسلو و توافقنامه های امضا شده میان طرف های اسرائیلی و فلسطینی.

کد N447162

وبگردی