آفتاب

ترکیه برای حمایت از آوارگان سوری تقاضای کمک کرد

ترکیه برای حمایت از آوارگان سوری تقاضای کمک کرد

آژانس امدادرسانی ترکیه اعلام کرد که اکنون زمان "تقسیم بار مسئولیت" 1.2 میلیون آواره سوری است که این آژانس به آن‌ها رسیدگی می‌کند؛ به ویژه آوارگانی که خارج از کمپ‌ها زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها هزار آواره سوری طی سه سال گذشته در پی جنگ داخلی و اعلام نخست وزیر ترکیه مبنی بر سیاست "درهای باز" به کشور همسایه‌شان، ترکیه گریخته‌اند.

براساس اطلاعات سازمان مدیریت بحران ترکیه، حدود 285 هزار آواره سوری اکنون در کمپ‌هایی در جنوب شرق ترکیه متمرکز شده‌اند اما جمعیت بیشتری و حدود 912 هزار نفر خارج از کمپ‌ها و در شهرهای سراسر این کشور زندگی می‌کنند و حضور آن‌ها باعث افزایش تنش‌ها در بین اهالی محلی شده است.

در همین حال، فواد اوکتای، رئیس سازمان مدیریت بحران ترکیه گفت: مجامع بین‌المللی باید اقدامات بیشتری برای کمک به ترکیه انجام دهند.

او گفت: مجامع بین‌المللی باید بفهمند که آن‌ها باید قسمتی از این راه‌حل شوند. آن‌ها باید این مسئولیت را با خود تقسیم کنند.

به گفته سازمان مدیریت بحران ترکیه، این کشور حدود 2.5 میلیارد دلار برای مدیریت موقعیت کنونی هزینه کرده در حالی که از سازمان‌های همکاری بین‌المللی تنها 224 میلیون دلار دریافت کرده است.

اوکتای اظهار کرد، کشورهای دیگر با ساختن و راه‌اندازی کمپ‌های جدید در داخل این کشور می‌توانند به ترکیه کمک کنند.

وی افزود: سایر کشورها می‌توانند هم‌چنین در ساخت مدارس کمک کنند چرا که بسیاری از آوارگان در سن تحصیل هستند و این اقدام تضمین می‌کند که آن‌ها در خیابان‌ها نمی‌مانند.

این در حالی است که تنش‌ها بین ترک‌های محلی و آوارگان سوری که خارج از کمپ‌ها زندگی می‌کنند، منجر به اعتراض‌های خشمگینانه‌ای در غازی‌آنتپ شد.

براساس گزارش‌ها، حدود 2000 آواره سوری از غازی آنتپ به کمپ‌هایی خارج از شهر منتقل شدند. با این حال اوکتای تاکید کرد، هیچ آواره سوری تا زمانی که براساس قانون رفتار کند مجبور به جابه‌جا شدن نیست.

او اعلام کرد: اما دولت برای جابه‌جایی کسانی که در پارک‌ها و خیابان‌ها می‌خوابند بسیار مصر است.

اوکتای در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان انتخاب سوری‌ها برای زندگی در کمپ‌ها گفت: آن‌ها حق انتخاب دارند، تا زمانی که در چارچوب قانونی که حتی ترک‌ها ملزم به رعایت آن هستند، زندگی کنند.

در همین حال، ترکیه هم‌چنین باید با تاثیرات ناشی از ورود 2000 ایزدی که از مرزهای عراق وارد این کشور شده‌اند، روبه‌رو شود.

با این حال، اوکتای اعلام کرد، سیاست اصلی ترکیه کمک به آوارگان ایزدی در خاک عراق است و اکنون ترکیه در حال ساخت سه کمپ در داخل مرزهای عراق است.

انتهای پیام

کد N446978

وبگردی