آفتاب

پزشکان بدون مرز بحران ابولا را به مثابه ˈوضعیت جنگیˈ دانستند

پزشکان بدون مرز بحران ابولا را به مثابه ˈوضعیت جنگیˈ دانستند

تهران - ایرنا- سازمان خیریه ˈپزشکان بدون مرزˈ از شیوع اخیر بیماری ˈابولاˈ در غرب آفریقا به مثابه شرایط جنگی یاد کرد و درباره ادامه انتشار این بیماری مرگبار طی 6 ماه آینده هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ، ˈجوآن لیوˈ رییس بین المللی سازمان پزشکان بدون مرز، شرایط انتشار بیماری ابولا را شبیه به دوران جنگ دانست و خاطرنشان کرد که ˈخط مقدمˈ در جنگ همواره در حال جا به جا شدن است و به هیچ عنوان نمی توان آن را پیش بینی کرد.

وی، همچنین احتمال داد که این همه گیری 6 ماه دیگر به طول بیانجامد.

لیو گفت: یکی از مراکز درمانی وابسته به این سازمان در منطقه تحت قرنطینه لیبریا 40 تخت دارد، اما تاکنون 137 نفر به آن جا مراجعه کرده و در راهروها نشسته اند تا مورد غربالگری قرار گیرند.

به گفته رییس سازمان پزشکان بدون مرز، اوضاع بسیار خطرناک است؛ با توجه به مراجعه بیماران به مراکز درمانی طی چند روز گذشته، دیگر امکان جداسازی آن ها بر اساس مناطق وجود ندارد.

ˈتارنو کربارˈ از اعضای گروه امدادرسان ˈپلن اینترنشنالˈ (Plan International) در شمال لیبریا اعلام کرد که گروه های کمک رسان قادر به ثبت اسناد مربوط به تمام موارد ابتلا به بیماری ابولا نیستند، زیرا بسیاری از بیماران همچنان در خانه مخفی شده اند و به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.

وی افزود: اکنون چالش پیش روی ما قرنطینه منطقه ˈووینجاماˈ به منظور جلوگیری از سرایت بیماری است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، جسد بسیاری دیگر از بیماران فوت شده نیز پیش از آن که گروه های ویژه به مناطق دورافتاده برسند، دفن می شوند.

طی چند روز گذشته در حدود 75 مورد از ابتلا به ابولا تنها در ناحیه ووینجاما در لیبریا شناسایی شده است.

تاکنون رسما دارویی برای درمان ابولا تولید نشده و غالب بیماران در اثر خونریزی شدید از ناحیه دهان، چشم و گوش فوت می کنند. این ویروس قاتل از طریق مایعات بدن نظیر خون، عرق و ادرار به دیگران منتقل می شود.

آسوشیتدپرس می افزاید: هرچند شماری از بیماران در غرب آفریقا با استفاده از دارویی تجربی تحت مداوا قرار گرفته اند، اما میزان اثربخشی این دارو هنوز مشخص نیست.

ˈگرگوری هارتلˈ سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: تخت های مراکز درمانی در غرب آفریقا به سرعت پر شده و دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد و همین امر نشان می دهد که شیوع این بیماری در غرب آفریقا به مراتب از آن چه ارقام و آمار نشان می دهند جدی تر است.

ˈتولبرت نینسوآهˈ دستیار وزیر بهداشت لیبریا نیز شرایط مشابهی را در یکی دیگر از مراکز درمانی در ˈمونروویاˈ پایتخت لیبریا توصیف کرد.

وی روز گذشته (جمعه) از استفاده از داروی آزمایشی ˈزی مپˈ Zmapp در مورد سه بیمار خبر داد. پیش تر تنها دو بیمار آمریکایی و یک بیمار اسپانیایی از این دارو استفاده کرده بودند. هرچند دو بیمار آمریکایی بهبود نسبی نشان می دهند، اما هنوز مشخص نیست که این دارو در بهبودی آن ها چه نقشی ایفا کرده است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، شمار قربانیان ابولا اکنون به یک هزار و 145 نفر در چهار کشور غرب آفریقا، یعنی گینه، سیرالئون، لیبریا و نیجریه رسیده است. دست کم دو هزار و 127 مورد ابتلا نیز در این کشورها گزارش شده است.

ارنست بای کوروماˈ رییس جمهوری سیرالئون روز گذشته به خبرنگاران گفت که کشورش در راه مبارزه با ابولا دو پزشک و 32 پرستار را از دست داده است.

وی بر لزوم برخورداری از کارشناسان و متخصصان برای مبارزه با این بیماری تاکید کرد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بحران ابولا همچنین تامین مواد غذایی و سیستم حمل و نقل را نیز دچار اختلال کرده است.

بنا به اعلام برنامه جهانی غذای سازمان ملل، در حدود یک میلیون نفر در مناطق قرنطینه شده طی ماه های آتی نیازمند کمک های غذایی خواهند بود.

به رغم لغو شدن پرواز بسیاری از شرکت های هواپیمایی به غرب آفریقا، سازمان ملل امروز پروازهای امدادی خود را به منظور تضمین ادامه روند کمک رسانی به این مناطق آغاز خواهد کرد.

طی هفته های آینده همچنین برخی اعضای امدادرسان با استفاده از بالگرد به مناطق دورافتاده منتقل خواهند شد.

خاورم**9156**7074**1275
کد N446838

وبگردی