آفتاب

هشدار مدافعان بین‌المللی حقوق بشر در مورد وضعیت ایزدی‌ها در عراق

هشدار مدافعان بین‌المللی حقوق بشر در مورد وضعیت ایزدی‌ها در عراق

همزمان با ادامه خشونت و بدرفتاری علیه اقلیت ایزدی‌ها در عراق سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر اقدام فوری جامعه بین‌الملل را برای کمک به این افراد که برای فرار از پاکسازی نژادی به کوهستان‌ها پناه برده‌اند خواستار شدند.

همزمان با ادامه خشونت و بدرفتاری علیه اقلیت ایزدی‌ها در عراق سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر اقدام فوری جامعه بین‌الملل را برای کمک به این افراد که برای فرار از پاکسازی نژادی به کوهستان‌ها پناه برده‌اند خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از جامعه بین‌الملل خواست تا هرچه فوری پاسخی انسان‌دوستانه برای کمک به صدها هزار نفر از مردم شمال عراق که برای فرار از پاکسازی نژادی توسط داعش به کوهستان پناه برده‌اند بیابند.

دونا تلا روورا مشاور ارشد بخش پاسخگویی به بحران در عفو بین‌الملل، گفت: مردمی که به کوهستان سنجار در شمال عراق پناه برده‌اند تنها تعداد کمی از صدها هزار اقلیتی هستند که به دلیل بحران کنونی این کشور بی‌خانمان شده و نیازمند فوری کمک‌های بشردوستانه هستند.

روورا تأکید کرد: این مردم تا زمانی که دولت اسلامی عراق و شام کنترل شهرها و روستاهایشان را در اختیار داشته باشند نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند. از این رو آنها نیازمند کمک‌های فوری هستند.

عفو بین‌المل در این گزارش ابراز تأسف کرد: پاسخ جامعه بین‌الملل به وضعیت غیرنظامیان عراقی که به دلیل پیشروی های داعش بی‌خانمان شده‌اند تاکنون نامناسب و تأسف‌برانگیز بوده است و حتی کمک‌های هوایی به اقلیت‌ ایزدی که به کوهستان سنجار پناه برده‌اند کافی نبوده است.

یکی از اعضای این اقلیت در گفت‌وگو با عفو بین‌الملل گفت‌ که علیرغم وجود صدای پرواز هواپیماهایی در آسمان سنجار اما ما تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌ایم و کسی برای کمک به ما نیامده است. ما نمی‌توانیم اینجا را ترک کنیم و می‌دانیم که داعش به سراغ ما خواهد آمد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل بازماندگان حملات داعش به این اقلیت عراقی تأکید کردند که هنوز افراد بسیاری در این کوهستان گیر افتاده‌اند در حالی که با کمبود غذا و آب مواجه‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است: دولت اسلامی عراق و شام از زمان پیشروی‌های در عراق حملات نظام‌مندی را علیه اقلیت‌های دینی به ویژه در شمال این کشور صورت داده است که ایزدی‌ها و مسیحیان جزو آنها بوده‌اند. این گروه تروریستی قصد دارد که منطقه تحت کنترلش را از حضور هر فرد غیرسنی پاک کند.

این سازمان همچنین در مورد امنیت سنی‌هایی که در شهرهای تحت کنترل داعش زندگی‌ می‌کنند و هواپیماهای آمریکا هم‌اکنون این شهرها را هدف قرار می‌دهد هشدار داد و حفظ جان آنها را خواستار شد.

روورا در این باره گفت: تمام نیروهایی که در حال انجام عملیات در این منطقه هستند باید تحت هر شرایطی و در همه مواقع میان اهداف نظامی و غیرنظامیان تفاوت قائل شوند و هواپیماهای آمریکایی باید تنها اهداف نظامی را مورد حمله قرار دهند.

وی تاکید کرد که حملات غیرهدفمند در حقوق بین‌الملل ممنوع شده است.

علاوه بر این کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی در مورد کشتار دسته‌جمعی اقلیت ایزدی‌ها در عراق و دیگر گروه‌های اقلیت دینی در این کشور اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای رسیدگی به این وضعیت را خواستار شدند.

کارشناسان حقوق اقلیت‌ها، آزادی دین و مذهب، مبارزه با خشونت علیه زنان، اعدام‌های غیرقانونی و افراد بی‌خانمان در سازمان بین‌الملل از جمله کسانی بودند که در این بیانیه احترام به حقوق بشر اقلیت ایزدی‌ها در عراق به ویژه حق بر حیات آنها را خواستار شدند.

ریتا ایساک گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت‌ها، اظهار کرد: تمام اقدامات ممکن و لازم باید برای جلوگیری از کشتار دسته‌جمعی و قتل عام گروه‌های اقلیت بکار گرفته شود و لازم است که از جان غیرنظامیان در هر شرایطی محافظت شود.

وی تاکید کرد: مسئولیت حفظ جان افرادی که در معرض کشتارهای دسته‌جمعی در عراق قرار دارند بر دوش دولت این کشور و جامعه بین الملل است.

همچنین چالوکا بیانی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور وضعیت حقوق بشر افراد بی‌خانمان ابراز تأسف کرد و گفت: ما هم‌اکنون شاهد یک تراژدی وحشتناک هستیم که در آن هزاران نفر در معرض خطر مرگ ناشی از خشونت گروه‌های تندرو و یا حتی گرسنگی و تشنگی قرار دارند.

این کارشناس سازمان ملل ارسال کمک‌های فوری بشردوستانه و محافظت از گروه‌های اقلیت در عراق را خواستار شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی مذهب نیز با تاکید بر حق بنیادین تمام افراد مبنی بر آزادی مذهب و عقیده در مورد به خطر افتادن جان افرادی که تنها به دلیل عقاید مذهبی‌شان مورد خشونت قرار گرفته‌اند ابراز تأسف کرد.

علاوه بر این رشیده مانجو گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان هشدار داد: ما گزارشاتی را دریافت کردیم که حاکی از ربوده شدن صدها زن و کودک توسط نیروهای داعش است.

وی ادامه داد: این گزارشات نشان می‌دهد زنان و دختران زیادی در عراق به دست نیروهای داعش افتاده‌اند که با آنها همانند یک برده رفتار می‌شود.

این کارشناس سازمان ملل این اقدامات را جزو مصادیق جنایات علیه بشریت خواند و توقف فوری آن و مجازات عاملان آن را خواستار شد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل علیرغم نجات صدها تن از گروه اقلیت ایزدی در عراق همچنان حدود 40 هزار نفر از آنها در منطقه کوهستانی سنجار واقع در شمال غرب این کشور آواره شده‌اند که نیازمند فوری کمک هستند.

بر اساس آمارهای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) هفته گذشته دست کم 40 کودک ایزدی به دلیل گرسنگی و کمبود آب جان خود را از دست داده‌اند.

برآورد می‌شود طی هفته‌های گذشته بیش از 250 هزار نفر از مردم عراق که به اقلیت‌های دینی متعلق هستند به دلیل ترس از حملات داعش و گروه‌های تروریستی وابسته به آن مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

این اقدامات آنها می‌تواند جزو جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت محسوب شود.

انتهای پیام

کد N446816

وبگردی