آفتاب

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ورزشکاران

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ورزشکاران

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی به ورزشکاران توصیه کرد در حین ورزش مرتب آب مصرف کنند.

ولی‎پور در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با اشاره به اینکه تغذیه در ورزش یکی از مسائل اساسی به شمار می‎رود، افزود: خوراکی خوب نخوردن در قبل، حین و بعد از تمرینات ورزشی سبب می‎شود که بدن کم انرژی‎تر شود و احساس ضعف به فرد دست دهد.

وی با یادآوری اینکه زمان صحیح مصرف خوراکی قبل از ورزش در هر سنی اهمیت دارد، بیان کرد: کودکان باید 2 ساعت قبل از ورزش خوراکی مصرف نکنند؛ بزرگترها با توجه به رشته ورزشی خود باید به خوردن یا نخوردن، قبل، حین و بعد از ورزش عادت کنند. ورزشکاران بهتر است قبل از تمرینات ورزشی غذای سنگین و حجیم نخورند چرا که هضم آن سخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در حین و بعد از ورزش باید از نوشیدنی استفاده کرد؛ دوز گلوکز با ورزش پایین می‎آید و مصرف مرتب آب در حین تمرینات ورزشی برای بدن سودمند است. خوردن صبحانه‎ای سالم شامل مواد پروتئینی برای قبل از انجام تمرینات ورزشی بسیار مفید است.

ولی‎پوری اضافه کرد: بهتر است که هر 15 دقیقه و در طول تمرینات ورزشی آب بخورید تا بدنتان با کاهش کم‎آبی، ضعیف نشود. استفاده از مایعات، سوپ، نوشیدنی‎های نیروزای بدون عوارض و... بعد از انجام اعمال ورزشی برای ورزشکاران توصیه می‎شود. خوردن آجیل، موز، سبزیجات، تخم مرغ آب‎پز، شیر، آب میوه، نوشیدنی‎های انرژی‎زا قبل از ورزش کردن توصیه می‎شود. بعد از ورزش کردن بدن نیاز به خوراکی دارد؛ بهتر است پس از تمرینات ورزشی از سوپ‎های آبکی استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N446662

وبگردی