آفتاب

همسر موگابه رییس اتحادیه زنان حزب حاکم زیمبابوه می شود

همسر موگابه رییس اتحادیه زنان حزب حاکم زیمبابوه می شود

تهران - ایرنا - همسر رییس جمهوری زیمبابوه به عنوان نامزد ریاست اتحادیه زنان حزب حاکم این کشور معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، حامیان حزب حاکم ˈزانو پی افˈ طی نشستی در حراره (پایتخت زیمباوه) حمایت خود را از انتخاب ˈگریس موگابهˈ 49 ساله به عنوان تنها نامزد پست دبیر ملی اتحادیه زنان این حزب، اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، پست وی قطعا در کنگره انتخابات این حزب که قرار است در ماه دسامبر (دی/بهمن) برگزار شود، تایید خواهد شد.

سمت جدید وی، راه را برای ورودش به دفتر سیاسی یا کمیته عالی تصمیم گیری حزب حاکم زیمبابوه هموار خواهد کرد.

گریس موگابه که پیش تر تایپیست دفتر ریاست جمهوری زیمباوه بود، دبیرملی اتحادیه زنان عضو کابینه داخلی حزب حاکم خواهد شد و نقشی فعال برای جانشینی همسرش ایفا خواهد کرد.

ˈرابرت موگابهˈ رییس جمهوری 90 ساله کنونی زیمبابوه، پس از استقلال این کشور از انگلیس در سال 1980میلادی به قدرت رسید.

در نشست روز گذشته اتحادیه زنان حزب حاکم زیمباوه، همچنین تصمیم گرفته شد که رابرت موگابه در انتخابات سال 2018 زیمبابوه از طرف این حزب به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شود. موگابه در آن زمان 94 ساله خواهد بود.

رویترز، اقدامات صورت گرفته در جهت حمایت از سالخورده ترین رهبر آفریقا و تعیین وی به عنوان تنها نامزد حزب قدرت حاکم در انتخابات ملی آینده، جهت گیری نشست مهم این حزب در ماه دسامبر را تعیین خواهد کرد و تحلیل گران بر این عقیده اند که زمینه برای شکل گیری حکومت خاندان موگابه در حال مهیا شدن است.

هرچند موگابه طی حکومت 34 ساله اش همواره از تعیین جانشین امتناع کرده، اما هیچ گاه نگرانی شخصی اش را درباره نبود جانشینی مناسب پنهان نکرده است.

ائتلاف های تحت رهبری ˈجویس موجوروˈ معاون رییس جمهوری و ˈامرسون منانگاگواˈ وزیر دادگستری زیمباوه طی سال های اخیر تلاش هایی را برای احراز سمت ریاست جمهوری این کشور آغاز کرده اند که باعث ایجاد چند دستگی و افزایش نگرانی ها درباره آینده حزب حاکم زیمباوه شده است.

حامیان موگابه می گویند که تایید گریس موگابه به عنوان رهبر شاخه زنان حزب حاکم با هدف انسجام دوباره این حزب صورت گرفته است.

عدم قطعیت درباره جانشینی موگابه و نگرانی های مربوط به سن و سال بالا و وضعیت جسمانی رو به وخامت وی باعث چند دستگی در دولت زیمباوه و مانعی مهم در مسیر رشد اقتصادی این کشور بوده است.

گریس موگابه همسر دوم و منشی سابق رییس جمهوری زیمبابوه در سال 1996میلادی با رابرت موگابه ازدواج کرد.

خاورم**9156**7074**1275
کد N446480

وبگردی