آفتاب

انگلیس: عبور نیروهای روسی از مرز اوکراین غیرقابل پذیرش است

انگلیس: عبور نیروهای روسی از مرز اوکراین غیرقابل پذیرش است

لندن – ایرنا- یک مقام ارشد دفتر امور خارجی و مشترک المنافع انگلیس روز جمعه پس از احضار سفیر روسیه در لندن، گفت درصورت حقیقت داشتن عبور نیروهای روسی از مرز اوکراین، این مساله غیرقابل پذیرش و نقض حقوق بین الملل است .

به گزارش ایرنا، دفتر امورخارجی و مشترک المنافع انگلیس عصر روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد ˈالکساندر یاکوونکوˈ سفیر روسیه را در لندن به سبب گزارش هایی مبنی بر عبور نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین در شنبه گذشته، به دفتر امور خارجی احضار کرده است.

براساس بیانیه دفتر امور خارجی انگلیس، الکساندر یاکوونکو به این سبب احضار شد تا درباره گزارش هایی مبنی بر ورود نیروهای نظامی روسیه به داخل اوکراین و تداوم افزایش تجهیزات در مرز مشترک با این کشور، شفاف سازی کند.

براساس این بیانیه، ˈمتیو ریکروفتˈ رییس اجرای دفتر امور خارجی انگلیس گفت که درصورت حقیقت داشتن چنین تهاجمی، این اقدام ناقض حقوق بین الملل و نیز نقض حاکمیت سرزمینی اوکراین خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: دیپلمات انگلیسی خواستار آمادگی لندن برای کمک به تلاش های جاری برای پایان بخشیدن به این بحران شد، ضمن آنکه عنوان کرد از تلاش های روسیه دراین زمینه استقبال خواهد شد.

به گزارش منابع انگلیسی ، ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر خارجه انگلیس نیز در حاشیه نشست وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، خواستار عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه از شرق اوکراین شده است.

براساس این گزارش ها ، وی گفته است: اگر خودرو یا نیروی نظامی روسیه دراوکراین حضور داشته باشند باید بلافاصله عقب نشینی کنند زیرا در غیر این صورت ، تبعاتی بسیاری جدی ، وجود خواهد داشت

سخنگوی نخست وزیری انگلیس نیز امروز جمعه اعلام کرد که دیوید کامرون نخست وزیر این کشور روز جمعه با ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهور اوکراین گفت وگوی تلفنی داشته است.

به گفته وی، نخست وزیر انگلیس از گزارش های منتشر شده درخصوص ورود نیروهای روسی به خاک اوکراین ابراز نگرانی شدید کرده است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس همچنین گفت کامرون در این تماس تلفنی تایید کرده است که لندن یک میلیون پوند به کمیسیاری عالی پناهندگان و صلیب سرخ برای کمک به بهبود شرایط انسانی در شرق اوکراین پرداخت کرده است.

پترو پروشنکو روز جمعه گفت توپخانه ارتش اوکراین بخش بزرگی از واحدها و تجهیزات نظامی روسیه را که وارد خاک این کشور شده بودند را منهدم کرده است.

اما مقامات روسی ، ادعای طرف اوکراینی مبنی بر تعرض کاروان خودروهای زرهی روسیه به خاک اوکراین و نابودی این خودروها را تکذیب کرده اند.

اروپام ** 1** 1552/1859
کد N446273

وبگردی