آفتاب

اولین گروه تظاهر کنندگان علیه دولت پاکستان وارد پایتخت شد

اولین گروه تظاهر کنندگان علیه دولت پاکستان وارد پایتخت شد

اسلام آباد – ایرنا – اولین گروه تظاهرات ضد دولتی متشکل از هزاران نفر از هواداران دو حزب مخالف دولت پاکستان (تحریک انصاف و جنبش مردمی) حدود نیمه شب جمعه به وقت محلی وارد اسلام آباد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعیتی که از عصر روز گذشته و بعد از نمایش قدرت درشهر لاهور، حرکت در مسیر حدود 350 کیلومتری به سمت پایتخت را آغاز کرده بودند، اکنون نخستین گروه آنان از ورودی غربی پایتخت (منطقه «فیض آباد») وارد اسلام اباد شده اند و هم اکنون در «بزرگراه اسلام آباد» که این شهر را به شهر مجاوریعنی راولپندی متصل می کند، تجمع کرده اند.

تا این لحظه ناآرامی یا درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ نداده و تظاهر کنندگان مسیر لاهور تا اسلام آباد را نیز تقریبا با حفظ آرامش و بدون خشونت طی کردند.

بیش از 30 هزار نفر از نیروهای مسلح شامل، پلیس، نیروهای امنیتی، ارتش و حتی نیروهای سپاه مرزی پاکستان برای حفظ امنیت پایتخت و جلوگیری از هرگونه آشوب احتمالی از سوی تظاهرکنندگان، از چند روز پیش دراسلام آباد مستقرشده اند.

دولت هیچ گونه مزاحمتی دربرابر ورود تظاهرکنندگان به اسلام آباد ایجاد نکرد اما مسیرهای منتهی به «منطقه قرمز» شامل ساختمان های دولتی و پارلمانی و مراکز حساس و مهم شهر از جمله منطقه دیپلماتیک که سفارتخانه و اقامتگاه های دیپلمات های خارجی در آن قرار گرفته ، همچنان با کانتینرهای بزرگ وخاکریزها و بلوک های سیمانی مسدود است.

«چودری نثار علی خان» شب گذشته با اعلام رسمی موافقت دولت با برگزاری این تظاهرات، درعین حال هشدار داد چنانچه در جریان برگزاری تظاهرات خللی به امنیت شهر وارد شود و تظاهرکنندگان خط قرمزها را زیرپا بگذارند، مسوولیت هرگونه عواقب آن متوجه برگزار کنندگان تظاهرات خواهد بود.

نخستین گروه از هوارداران عمران خان و همچنین هواداران طاهر القادری، دیگر شخصیت مخالف دولت نواز شریف، ساعتی پیش درحالی وارد اسلام آباد شده اند که برخی منابع نزدیک به عمران خان، از احتمال عقب نشینی وی از اصلی ترین خواسته خود یعنی « استعفای نواز شریف» در صورت پذیرفته شدن شرایط او از سوی دولت خبر داده اند.

پاکستان این روزها دچار التهاب شدید سیاسی است.

در صورت عدم مصالحه و توافق میان دولت و مخالفان و گسترده تر شدن دامنه تظاهرات ضددولتی که می تواند تهدیدی جدی برای ثبات نه چندان ریشه دار پاکستان باشد، احتمال ورود ارتش به صحنه برای بدست گرفتن کنترل پایتخت دور از انتظار نخواهد بود.

آساق *1*1723 ** 1917
کد N446258

وبگردی