آفتاب

ظهور نشانه هایی از احتمال گشایش در بن بست سیاسی پاکستان

ظهور نشانه هایی از احتمال گشایش در بن بست سیاسی پاکستان

اسلام آباد – ایرنا – «عمران خان» مرد شماره یک جبهه سیاسی مخالف دولت پاکستان که این روزها شمشیر را علیه «نواز شریف» از رو بسته و تا کنون به هیچ خواسته ای جز استعفای نخست وزیر رضایت نداده است، اکنون به نظر می رسد که از خواسته خود مبنی بر کناری نواز شریف عقب بنشیند.

عمران خان، رهبر حزب مخالف تحریک انصاف از روز گذشته، همزمان با سالروز استقلال پاکستان، طبق وعده ای که داده بود، تظاهراتی گسترده علیه دولت را از شهر لاهور آغاز کرد و پس از قدرت نمایی هوادارانش ، مسیر اسلام آباد را درپیش گرفت.

تازه ترین گزارش ها نیز حاکی است که کاروان هواداران عمران خان به دروازه های پایتخت نزدیک شده اند و روز شنبه اسلام آباد را صحنه تظاهرات گسترده علیه نواز شریف خواهند کرد.

او اعلام کرده که مصمم است تا زمان استغفای نواز شریف، به تظاهرات و تحصن در اسلام اباد ادامه دهد.

اما برخی منابع وابسته به حزب مخالف تحریک انصاف ساعاتی پیش در گفت وگو با برخی رسانه های محلی از احتمال نرمش در مواضع شدیدا ضددولتی این شخصیت سیاسی مخالف دولت سخن گفته اند.

براساس گفته منابع نزدیک به عمران خان، بعید نیست این چهره شناخته شده مخالف دولت در ادامه بازی سخت سیاست با نواز شریف، شرط هایی را روی میز بگذار و چنانچه با شرایط او موافقت شود، آن وقت او هم یک گام از از خواسته کنونی خود مبنی بر استعفای نخست وزیر عقب خواهد نشست.

این منابع که نامی از آنها در رسانه ها برده نشده است، اعلام کرده اند شرایطی که عمران خان اعلام کند، حداقل 90 درصد از آنها باید از سوی دولت پذیرفته شود و گرنه هیچ گونه عقب نشینی در مواضع او انجام نخواهد شد.

منابع یاد شده عنوان کردند که احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این که ممکن است عمران خان بعد از ورود به اسلام آباد، پای میز مذاکره با نواز شریف حاضر شود؛ گزینه ای که این رهبر سیاسی مخالف تا این لحظه آن را کاملا مردود دانسته و اعلام کرده است تا زمانی که نواز شریف بر مسند نخست وزیری تکیه زده باشد، هیچ مذاکره ای در کار نخواهد بود.

برخی تازه ترین گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که ظهور نشانه هایی از احتمال عقب نشینی عمران خوان از خواسته اش مبنی بر استعفای نواز شریف از سمت نخست وزیر، در پی یک «توافق نانوشته» و کاملا محرمانه میان دولت تحت فشار نواز شریف و حزب تحریک انصاف صورت صورت گرفته است.

پیش از این نواز شریف چند بار پیشنهاد مذاکره با عمران خان را برای مذاکره و حل و فصل آرام و بدور از جنجال اختلافات سیاسی دعوت کرده بود اما هر بار با پاسخ منفی روبه رو شده بود.

عمران خان مدعی است در انتخابات پارلمانی سال 2013 پاکستان که درنهایت منجر به نخست وزیر نواز شریف شد، تقلب گسترده صورت گرفته است.

دولت این ادعا را رد می کند و حتی نواز شریف دو روز پیش از دستگاه قضایی کشورش خواست تا با تشکیل یک کمیته سه نفره از قضات عالی پاکستان، به ادعای تقلب مطرح شده از سوی عمران خان رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

اما عمران خان حتی اعبتار قوه قضاییه را نیز زیر سوال برد و ادعا کرد تحقیقات قضایی که در سایه حکومت نواز شریف انجام شود، معتبر نخواهد بود.

اسلام آباد از اوایل هفته جاری تاکنون شاهد تدابیر شدید امنیتی بوده است. برخی خیابان های این شهر به ویژه مسیرهای منتهی به ساختمان های دولتی و پارلمانی و مراکز حساس و مهم این شهر با استفاده از کانتینرهای بزرگ، سیم خاردار، خاکریزهای بلند و بلوک سیمانی بزرگ مسدود شده و تعداد زیادی از نیروهای پلیس و امنیتی، ارتش و حتی نیروهای سپاه مرزی در پایتخت پاکستان مستقر شده اند.

آساق*2*1723 ** 1917
کد N446250

وبگردی