آفتاب
سید حسن نصرالله:

شکست داعش امکانپذیر است/ اگر به القصیر نمی رفتیم باید در بیروت وارد نبرد می شدیم

شکست داعش امکانپذیر است/ اگر به القصیر نمی رفتیم باید در بیروت وارد نبرد می شدیم

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفتگوی مفصل خود با روزنامه الاخبار لبنان شکست گروه تروریستی تکفیری داعش را امکانپذیر دانست و اعلام کرد که برخی گروه های سیاسی از موضوع آوارگان سوری سوء استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفتگو با روزنامه الاخبار چاپ لبنان با اشاره به ایثار و فداکاری حزب الله لبنان در سوریه اعلام کرد: اگر نیروهای حزب الله در نبرد القصیر و القلمون در سوریه وارد نمی شدند درگیری امروز در لبنان تنها به منطقه عرسال محدود نمی شد بلکه البقاع، عکار، الساحل و در بیروت و جنوب آن نیز درگیر می شد.

وی تاکید کرد: شهید شدن در راه حفظ جان و مال و ناموس یک واجب عقلی، دینی، شرعی، انسانی، اخلاقی و ملی است.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: وحشی هایی در منطقه وجود دارند که به حال خود رها شده اند و اگر کسی با این وحشی ها مقابله کند و مانع وحشیگری آنها علیه ملت های منطقه و دولت ها و نظام های آنها شود آیا باید محکوم شود یا از وی قدردانی کرد. این وحشی که داعش نامیده می شود هیچ تفاوتی برای دوست و دشمن قائل نیست و ضوابطی ندارد.

دبیر کل حزب الله لبنان در عین حال گفت که شکست داعش امکانپذیر است و ما در القلمون و القصیر بر آنها پیروز شدیم. وی اظهار داشت: هنگامی که حزب الله در هر میدانی کمک می کند حساب و کتاب آن طائفه ای نیست بلکه این کمک در راستای حمایت از امت و مصلحت میهن و ملت های این امت صورت می گیرد.

وی به دفاع از فلسطین و محور مقاومت و مردم اشاره و اعلام کرد: هر جا که می توانیم وجود داشته باشیم و کمک کنیم این کار را خواهیم کرد. سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: اگر اراده دفاع از ملت و امت [اسلام] نزد حزب الله وجود داشته باشد و آماده انجام این کار باشد این اقدام جنایت یا گناه نیست. این پرسش را باید از دیگران پرسید که چرا شما مسئولیت را برعهده نمی گیرید و دفاع نمی کنید؟

سید حسن نصرالله در بخش دیگر گفتگوی خود اعلام کرد که نبرد با گروه های مسلح با نبرد با رژیم صهیونیستی تفاوت دارد و حزب الله در جنگ با صهیونیست ها به تجربه، شناخت و افق های وسیعی دست یافت که می توان آنها را به بهترین شکل در نبردهای آینده با دشمن به کار گرفت.

وی درباره آوارگان سوری نیز گفت: مشکل این است که آیا این آوارگان می خواهند بازگردند؟ همه ما آماده ایم تا به این افراد کمک کنیم و برخی از آنها می توانند به کشورشان بازگردند و در امنیت زندگی کنند و مناطقی همچون حومه دمشق، القلمون و حمص و غیره وجود دارد که طی سال گذشته شاهد درگیری بود اما امروز کسی به آنها آسیب نمی رساند.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: اگر اجازه بدهید درباره دلایل واقعی اصرار برخی برای مهاجرت به لبنان بحث کنیم. این مسئله اولا نیازمند خواست جدی آوارگان است و ثانیا برخی برای گروه های سیاسی از موضوع آوارگان از نظر انسانی، اخلاقی، امنیتی و سیاسی علیه نظام استفاده می کنند. آنها افراد مسلح را تشویق می کنند خانواده های خود را به لبنان بیاورند تا وقت خود را برای جنگ در اینجا اختصاص دهند.

وی اعلام کرد که نظارت لبنان بر برخی گروه های مسلح در برخی مناطق سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها همچنان وجود دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در حزب الله نهادهای تصمیم گیری وجود دارد و طرف هایی هستند که برنامه ریزی می کنند و دبیر کل حزب الله یکی از آنها است به عنوان مثال اگر قرار است درباره مسائل سیاسی کنفرانس خبری داشته باشم [تنها] من تصمیم گیرنده نیستم. اگر خواهان انتخابات پارلمانی یا تمدید آن هستیم یا مثلا می خواهیم درباره ورود به نبرد القصیر تصمیم بگیریم این مسئله توسط شورای حزب الله تصمیم گیری می شود.

وی درباره بلند کردن صدا و انگشت خود هنگام سخنرانی هایش تصریح کرد: این امر مربوط به ماهیت مناسبت و مخاطب بستگی دارد. سید حسن نصرالله اظهار داشت: در برخی گزارش های اسرائیلی خوانده ام که می گویند من دوره های مدیریت جنگ روانی را گذرانده ام یا ذاتا از این امکان بهره مند هستم. واقعیت این است که من هیچ دوره آموزشی را در این زمینه طی نکرده ام و این امر بنا به تجربه شخصی خود و برادرانم به وجود آمده است.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره سخنرانی اش پس از پیروزی در جنگ 33 روزه گفت: برایم واضح و روشن بود که سخنرانی از طریق شبکه برای مردم خسته کننده خواهد بود از طرف دیگر بحثی درباره اهمیت حضور علنی در جنگ روانی وجود نداشت اما درباره موضوع امنیتی آگاه بودم اگر بالای منبر بروم احتمال حمله هوایی وجود دارد و این احتمال به میزان 70 تا 80 درصد امکان داشت. آن روز را خوب به یاد می آورم با حاج عماد مغنیه توافق کردیم به مدت یک ربع یا 20 دقیقه سخنرانی داشته باشم اما من به هنگام سخنرانی زمان را نادیده گرفتم تا اینکه برگه هایی را به دستم رساندند که بر روی آنها نوشته شده بود" راحتمان کن بیا پایین".

کد N445749

وبگردی