آفتاب

هشدار حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در مورد تشنج بین پناهجویان سوری و اتباع ترکیه

هشدار حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در مورد تشنج بین پناهجویان سوری و اتباع ترکیه

آنکارا- ایرنا- ˈ فاروق لوغ اوغلوˈ معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در مورد تشدید تشنج بین پناهجویان سوری و اتباع این کشورهشدار داد.

به گزارش ایرنا از آنکارا، لوغ اوغلو در اطلاعیه ای اعلام کرد: آمار آوارگان جنگ در سوریه که با تشویق برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه تشدید شده است، هر روز افزایش می یابد.

وی با یادآوری اینکه میلیون ها سوری به دلیل ناآرامی های کشورشان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به کشورهای مجاور آمده اند، افزود: علاوه بر اتباع سوریه، در ماههای اخیر دهها هزار ترکمن و ایزدی عراق نیز بدلیل فجایع و مظالم داعش متواری شده اند.

لوغ اوغلو گفت: معضل پناهجویان سوری و عراقی که با مداخله ترکیه در این کشورها ابعاد گسترده تری یافته، بدلیل سیاست های روزانه و بی ثبات دولت آنکارا، در مناطق مختلف ترکیه به صورت معضل اجتماعی بروز می کند.

وی با تاکید بر اینکه ˈدولت ترکیه بدون درنظرگرفتن امکانات داخلی با ورود بدون کنترل پناهجویان سوری به خاک این کشور، زمینه بروز انواع مشکلات اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورده استˈ افزود: ادامه این معضل به نفرت از پناهجویان و تظاهراتها برضد آنان تبدیل شده و این مساله در حال تشدید است.

به گفته وی، بهای سیاست های اشتباه حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ را هم سوری ها و هم اتباع ترکیه می پردازند.

لوغ اوغلو با اشاره به درگیریهای اوایل هفته جاری در شهر ˈقاضی آنتپˈ بین مهاجرین سوری و ساکنین این شهر افزود: احتمال درگیری های مشابه در دیگر مناطق ترکیه نیز وجود دارد.

وی از دولت آنکارا خواست گام های عملی برای حل این معضل بردارد.

بر اساس این گزارش، به گفته مسوولین ترکیه، یک و نیم میلیون سوری که تنها 200 هزار نفر از آنان در اردوگاههای پناهجویان ساکن هستند، وارد ترکیه شده و در این کشور اقامت دارند.

پناهجویان سوری به عنوان کارگران ارزان قیمت مورد سوء استفاده قرار گرفته و بخش عمده آنان به تکدی گری در شهرهای مختلف ترکیه اشتغال دارند.

همچنین در گزارش های مختلف منتشر شده از سوی نهادهای مدنی و حقوق بشر ترکیه، مساله سوء استفاده از زنان پناهجوی سوری نیز مطرح شده است.

خاورم**2012**1485**1010
کد N445636

وبگردی