آفتاب
«جاد‌ه‌های این سرزمین خالی‌اند»؛

انتشار گزیده اشعار شاعری که فاشیست شد

انتشار گزیده اشعار شاعری که فاشیست شد

کتاب «جاد‌ه‌های این سرزمین خالی‌اند» شامل مجموعه‌ای از گزیده‌اشعار ازرا پاوند با ترجمه مرتضی پاشاپور توسط انتشارات افراز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب به عنوان ششمین عنوان از مجموعه دفترهای شعر مدرن انتشارات افراز چاپ شده است و بیشتر نوشته‌هایی از ازرا وستون لومیس پاوند شاعر آمریکایی را شامل می‌شود که در قلمرو هنر و ادبیات، به ویژه شعر قرار دارند. پاوند اعتقاد داشت هنرمند باید دانش وسیعی در زمینه‌های گوناگون داشته باشد و بتواند کل سیستم چیزها را در کنار هم ببیند. این شاعر عقاید مختلفی از جمله عقاید سیاسی اجتماعی داشت. به عنوان مثال هرجا که می‌توانست در ضدیت با یهود سخن می‌گفت. پاوند در روزنامه ژاپن تایمز نوشت: «دموکراسی کنونی در اروپا به معنای کشوری است که توسط یهودی‌ها اداره می‌شود.»

این شاعر در مصاحبه‌ای با روزنامه اسوالد موزلی نیز گفت: «از زمان واترلو تاکنون، انگلستان قوم برده‌ای است زیر دستان روچیلدها.»

در حمله متفقین به ایتالیا، هنگامی که نیروهای آلمانی و ایتالیایی عقب نشینی کردند و راپالو را به دژ دفاعی تبدیل کردند، پاوند و همسرش به حومه سن آمبروجو پناه بردند. آمریکایی‌های پیروز در بهار 1945 پاوند را دستگیر کرده و به ژنو بردند. او در آن‌جا با جسارت تمام هیتلر را «ژاندارک،‌ قدیس و شهید» نامید و استالین را بهترین مغز سیاسی خطاب کرد. این شاعر با تاسف گفت که هیتلر و موسولینی برای این شکست خوردند که از دستورهای کنفسیوس، به طور دقیق پیروی نکردند.

پاوند به بازداشتگاهی منتقل شد و فقط کتاب کنفسیوس در اختیارش قرار داده شد. بعد که به او اجازه داده شد تا از کتاب و مجله استفاده کند، کانتوهای پیزایی خود را نوشت. وقتی هم که برای محاکمه به واشینگتن منتقل شد، گروه پزشکی یک روز پیش از محاکمه او را دیوانه و از نظر ذهنی نامناسب برای محاکمه تشخیص داد. به این ترتیب او 13 سال را در بیمارستان سن الیزابت در حومه واشینگتن گذراند. سرانجام، با درخواست استینافی که رابرت فراست، آرچیبالد مک‌لیش،‌ تی‌.اس.الیوت و ارنست همینگوی تهیه کردند، پاوند آزاد شد. پس از استقبالی که در چند شهر آمریکا از او به عمل آمد، به همراه همسرش عازم ایتالیا شد. به محض رسیدن به ناپل سلام فاشیستی داد و به خبرنگاران گفت:‌ تمام آمریکا تیمارستان است.

بخش‌های مختلف کتاب «جاد‌ه‌های این سرزمین خالی‌اند» به این ترتیب هستند: پیشگفتار، زندگانی و اندیشه پاوند، گزیده شعرها، ترجمه‌های پاوند از زبان چینی، دو کانتو، پاوند؛‌به‌سوی فاشیسم و فهرست آثار پاوند.

شعر «ادای احترام» را از این کتاب می‌خوانیم:

 

ای نسل خودبین و منزجرکننده

من ماهی‌گیرانی را دیده‌ام

که در آفتاب به گردش می‌روند

آن‌ها را با خانواده‌ی شلخته‌شان دیده‌ام

لبخندهای پُر از دندانشان را،

و خنده‌های بدترکیبشان را شنیده‌ام.

من از شما شادترم،

آن‌ها از من شادتر بودند.

و ماهی‌ها در دریاچه شنا می‌کنند

بی‌آن‌که هرگز لباسی از آن خود داشته باشند.

 

این کتاب با 160 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 9 هزار و 600 تومان منتشر شده است.

کد N445447

وبگردی