آفتاب

وام یک میلیارد دلاری امارات متحده، صربستان را از برشکستگی نجات داد

وام یک میلیارد دلاری امارات متحده، صربستان را از برشکستگی نجات داد

بلگراد-ایرنا- امارات متحده عربی با اعطای وام یک میلیارد دلاری به صربستان برای پشتوانه بودجه، دست کم این کشور را از خطر برشکستگی تا سال آینده میلادی نجات داد.

به گزارش ایرنا، آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری که در آن قراردادهای منعقد شده این کشور را با دو شرکت ˈاتحادˈ و ˈالروافدˈ از امارات متحده عربی را جهت رفع هر گونه شبهه در بین احزاب اپوزیسیون و عموم مردم برای رسانه های افشا کرد، از کمک یک میلیارد دلاری امارات متحده عربی به صربستان خبرداد.

نخست وزیر صربستان با اشاره به اینکه این وام کمک بزرگی به بودجه کشور است، گفت که صربستان با این کمک مالی تا مارس سال آینده با مساله برشکستگی مالی مواجه نخواهد شد.

ووچیچ همچنین در رابطه با تلاش دولت برای رفع معضلات مالی و بخصوص کاهش بدهی های کشور افزود که دولت سعی دارد تا روند قروض صربستان در سال های 2015 و 2016 کاهش پیدا کند.

لازار کرستیچ وزیر دارایی وقت صربستان در 15 اسفند سال 1392در ابوظبی قرارداد دریافت وام یک میلیارد دلاری از امارات متحده عربی را با حمد هور سوواعیدی رییس دبیرخانه امورمالی ابوظبی امضا کرد.

این وام با نرخ بهره 2 درصد و با مدت پرداخت ده سال در اختیار صربستان گذاشته شده است.

گفته شده است که این وام برای بازپرادخت برخی وام های با بهره بالا، اجرای سیاست های اقتصادی، کمک به رفع مسایل اجتماعی، کمک به بودجه، امور کشاورزی و کمک به سرمایه داران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه تولیدات در بخش های مختلف در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

امارات متحده عربی و صربستان در سال 2013 میلادی سفارتخانه ها خود را بازگشایی کردند.

صربستان و امارات متحده عربی همکاری گسترده خود را در ابعاد مختلف از جمله کشاورزی، نظامی و مشارکت در تاسیس شرکت هواپیمایی مسافرتی بنام ایر صربیا از سال 2012 میلادی شروع کرده اند.

تاکنون امارات متحده عربی چندین وام را با شرایط بسیار خوب در اختیار صربستان قرار داده است.

صربستان همچنین تلاش دارد که با جذب سرمایه داران خارجی و افزایش میزان سرمایه گذاری های خارجی این کشور را از بحران های مالی و میزان بالای درصد بیکاری نجات بدهد.

بنا به آخرین اطلاعیه بانک مرکزی صربستان، میزان سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در این کشور طی هفت ماه اول سال جاری میلادی حدود 700 میلیون یورو بوده است.

انتظار می رود که میزان کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی صربستان در سال 2014 به 1.2 میلیارد یورو برسد.

اروپام**1**436**1547
کد N445181

وبگردی