آفتاب
اجلاس سراسری حزب موتلفه اسلامی

حسینی بوشهری: اختلاف سلیقه‌ها به اصول ضربه نزند

حسینی بوشهری: اختلاف سلیقه‌ها به اصول ضربه نزند

یک عضو مجلس خبرگان تاکید کرد که مجموعه‌های مختلف سیاسی باید در اصول کلی وحدت واتحاد داشته باشند و اختلاف سلیقه‌ها به اصول ضربه نزد و تاجایی ادامه پیدا کند که اصل و محوریت زیر سوال نرود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله حسینی بوشهری در اجلاس سراسری دبیران استان‌ها وشهرستان‌های حزب موتلفه اسلامی، ویژگی‌های تشکل‌های اسلامی را برشمرد و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ این کشور، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی جریان‌ها و مجموعه‌هایی شکل گرفتند که هر کدام به تناسب موقعیت و جایگاه اجتماعی به فعالیت سیاسی مشغولند. این فعالیت سیاسی از سوی احزاب؛ یعنی تلاش کنیم و مردم را متوجه خود کنیم تا رویکرد مردم به ما باشد و بتوانیم در مسائل مختلف جامعه تاثیر گذار باشیم. احزاب می‌گویند مباحث و دیدگاه‌های‌مان را مطرح می‌کنیم تا جامعه با شناختی که به دست می‌آورد بتواند به ما روی آورد و قدرت به دست آوریم.

وی با بیان این‌که «رقابت سیاسی طبیعی است و احزاب متعددی وجود دارند» اظهار کرد: تقسیم‌بندی جریانات سیاسی قبل و بعد از انقلاب به دو بخش است؛ اول دسته‌ای که به انقلاب و اسلام، جمهوری اسلامی ، قانون اساسی، امام ورهبری و روحانیت اعتقاد دارند و شاخصه‌ آن‌ها دین‌مداری و دین‌داری است و در رفتارشان هم همین مساله را نشان می‌دهد. نمونه آن نیز حزب موتلفه است.

وی افزود : دسته دوم کسانی هستند که قبل و بعد از انقلاب نسبت به مرجعیت و روحانیت از ابتدا اعتقادی نداشتند؛ گاهی ممکن است آن را پنهان نگه دارند اما بعد از مدتی روشن شده که هیچ باوری به آن ندارند. کسانی هم که درابتدا رفتار دینی داشتند آرام آرام از آن فاصله گرفتند و بر صف مخالفین پیوستند نیز جزء همین گروه دوم هستند. خود آن‌ها می‌دانند در یک نظام مبتنی بر ولایت فقیه جایی برای‌شان نیست. آن‌ها برچه اساسی می‌خواهند رویکرد جامعه را عوض کنند و قدرت بگیرند؟ چنین زمینه‌ای وجود ندارد. برخی مسئولان هم احساس می‌کنند جایی برای آ‌ن‌ها نیست. البته قبل از این خودشان می‌دانند جایی برای تاخت و تاز ندارند.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه به دسته اول که به نظام و جمهوریت معتقدند اشاره و خاطرنشان کرد: دسته‌ای که نظام را قبول دارند و به الزامات نظام علاقه‌مند هستند افرادی هستند که دارای سلایق مختلف ، خط وخطوط ، خط و مشی و ضائقه‌های مختلفی هستند؛ هرچند در کلیات مشترکند اما خط و مشی‌شان نسبت به گروه‌های دیگر متفاوت است. همه‌ آن‌ها به دنبال تعالی کشور و حاکمیت دینی هستند. مثلا این‌که گفته می‌شود اقتصاد خصوصی و دولتی به کار گرفته شود یا تعامل با کشورهای دیگر خط قرمز داشته باشد یا نگاه بازی باشد خط مشی‌هایی است که در همه احزاب وجود دارد اما آن‌چه مهم است حرکت به سمت هدف کلی است. این مجموعه‌ها باید در اصول کلی وحدت و اتفاق داشته باشند و اختلاف سلیقه‌ها، ضائقه و خط و مشی‌ها به اصول ضربه نزند و محوریت را زیر سوال نبرد.

وی با طرح این پرسش که «چه کسی می‌تواند برای احزاب امنیت ایجاد کرده وفصل‌الخطاب باشد و در مسیر را هدایت‌شان کند؟» گفت: بر اساس تجربه تاریخی و باور شیعی‌مان معتقدیم بهترین خط مشی آن است که پیامبر(ص) واهل بیت(ع) ترسیم کردند ودر عصر غیبت هم راه را برای ما ترسیم کردند و گفتند زمانی که ما به ظاهر در میان شما نیستیم و ارتباطی با امام معصوم ندارید محوریت و هدایت را به کسی بسپارید که شما را به خدا و پیامبر(ص) پیوند دهد و نظارت علما را بپذیریم. در نتیجه این محوریت با روحانیت، مرجعیت و ولی فقیه است و همین دلیل است که می‌گوییم رهبری مرجعیت فصل الخطاب است.

وی سپس به کارکرد مرجعیت در عراق جنگ‌زده پرداخت و گفت: مرجعیت در عراق کارکرد خود را به خوبی نشان داد. آیت‌الله سیستانی گرچه به ظاهر کنار بود اما به جا ورود کرد. عراقی‌ها می‌گویند اگر آن فتوای تاریخی نبود، امروز از عراق خبری نبود. عشایر می‌خواستند به طیف مخالف بپیوندند اما همین که این فتوا آمد مسیرشان تغییرکرد.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد:‌ ما معتقدیم همه باید در کنار هم حرکت کنند و این طور نباشد که انتخابات که پیش می‌آید هر کدام راه خود را بروند وبه نظام لطمه بزنند.

وی حرکت در راه خدا را مبنایی دانست که همه‌ سیاسیون بتوانند در عین رقابت در کنار هم قرار گیرند و گفت: اگر کار برای خدا باشد دعوا نیست اما اگر برای غیر خدا باشد دشمنی به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که باعث حرکت احزاب در کنار یکدیگر می‌شود، هدایت صحیح فکری مردم است و سوم رعایت حدود الهی است. اگر این افراد حد ومرزهای الهی را رعایت کنند در تصمیمات کلی به اجماع می‌رسند اما اگر پای سهم‌خواهی مطرح شد ره به جایی نمی‌بریم. اگر افق بالا را مد نظر قرار دهیم کمتر آسیب می‌بینیم ولو ممکن است در برخی موارد کوتاه آمده باشیم و گذشت کرده باشیم، امادر این سال‌ها شاهد بودیم به خاطر نبود این مساله زیاد لطمه خورده‌ایم.

حسینی بوشهری بر حفظ اصول نیز تاکید کرد و آینده‌نگری، آسیب‌شناسی، استفاده از فرصت‌ها و نقدپذیری و تصمیم آگاهانه در کنار همراهی با مردم در پرتو همراهی با خدا را از اصول لازم حزب موتلفه اسلامی برشمرد.

وی بر نقدپذیری تاکید ویژه کرد و افزود: یکی از مشکلات احزاب و جامعه سیاسی ما این است که خودشان را حق مطلق می‌پندارند.

انتهای پیام

کد N444614

وبگردی