آفتاب

مشاور وزیر: وزارت امور خارجه نماد استقلال و اقتدار کشور است

مشاور وزیر: وزارت امور خارجه نماد استقلال و اقتدار کشور است

تهران - ایرنا - مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پس از انقلاب در جهان از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است، گفت: وزارت امور خارجه ایران نماد استقلال و اقتدار کشور در تمام جهان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ˈمحمد کاظم سجادپورˈ چهارشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، گفت: وزارت امور خارجه بخشی از بدنه دولت محسوب می شود اما نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان نمایندگی می کند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در ادامه تصریح کرد : وزارت امور خارجه در اصل اعمال کننده سیاست های کلان ایران در جهان، حافظ منافع و استقلال کشور است.

سجادپور با بیان این که ایران پس از انقلاب همواره در نمایندگی های خارج از کشور خود از اقتدار و آرمانهای کشور دفاع کرده است، اظهارداشت: جمهور اسلامی ایران دارای 140 نمایندگی در 103نقطه جهان است و در میان کشورهای منطقه نیز بیشترین دفتر و نمایندگی را در نقاط مختلف جهان داراست.

وی افزود: این دفاتر شامل سفارت ،کنسولگری، نمایندگی در مجامع بین المللی و دفاتر حافظ منافع است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه برگزاری همایش برای سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور حایز اهمیت است، گفت که ما در سراسر جهان باید از منافع کشور و آرمانهای آن به درستی حمایت و دفاع کنیم و این وظیفه خطیر در کل طبق قوانین کشور به وزارت امور خارجه محول شده است.

وی تصریح کرد: دیپلماتهای ایرانی وظیفه دارند تا زمینه لازم را برای فعالیت سایر نهادها و دستگاههای دولتی در کشورهای دیگر آماده سازی کنند تا بستر توسعه و پیشرفت کشور در این راستا فراهم شود.

سجادپور هماهنگی وهمفکری میان نمایندگی های خارج از کشور با سایر قوا و دستگاههای دولتی را مفید دانست و افزود: سیاست های نوین جمهوری اسلامی ایران در چشم انداز جدید توسعه که در بخش خارجی به عهده وزارت امور خارجه می باشد مورد حمایت رهبر معظم انقلاب و سایر قوا است و طبق این برنامه وزارت امور خارجه با ایجاد روابط مناسب با سایر کشورها زمنیه پیشرفت و توسعه کشور را بستر سازی می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رسالت وزارت امور خارجه که حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه طبق قانون اساسی و سیاست های کلان کشور بایستی در حفظ کیان کشور و آرمانهای جمهوری اسلامی کوشا باشد.

سجادپور در ادامه گفت: وزارت امور خارجه با عملکرد مناسب خود از جمله در مذاکرات ژنو توانسته است اقتدار و استقلال کشور را بخوبی به نمایش بگذارد.

وی با اظهار تاسف از سیاست های آمریکا، افزود: در مذاکرات ژنو بخوبی این مهم آشکار شد که دولت آمریکا در سیاستهای خود استقلال و اقتدار لازم را ندارد و تابع لابی های صهیونیستها و برخی کشورهای عربی است.

سجادپور با بیان اینکه آمریکا ˈقدر قدرتˈ جهان نیست، افزود: با اینکه آمریکا خود با انقلاب به استقلال دست یافته است اما در برخورد با انقلاب سایر کشور ها رفتاری خصمانه داشته است. به عنوان مثال آمریکا، انقلاب روسیه، انقلاب چین و انقلاب اسلامی ایران را به سختی پذیرفته است.

مشاور وزیر امور خارجه با انتقاد از سیاست های آمریکا در روابط بین الملل و تاثیر پذیری آنها از سایر قدرتها، گفت: آمریکا در نگاه به ایران بایستی با قبول اینکه ایران دارای استقلال و اقتدار است تجدید نظر کند و پذیرای این مهم باشد که جمهوری اسلامی ایران براساس سه اصل مهم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بنا شده و در این راه با تمام توان ایستاده است.

**1488 **1517
کد N444146

وبگردی