آفتاب

آمریکا از نوری المالکی خواست به روند دموکراسی در عراق احترام بگذارد

آمریکا از نوری المالکی خواست به روند دموکراسی در عراق احترام بگذارد

تهران -ایرنا - آمریکا از نوری المالکی نخست وزیر عراق خواست به روند دموکراسی در این کشور احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید روز چهارشنبه نوری المالکی را به کناره گیری از قدرت تشویق کرد و از وی خواست به جانشین خود اجازه تشکیل کابینه جدید را بدهد.

ˈبن رودزˈ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه وی باید روند سیاسی در عراق را محترم بشمارد، گفت: این تصمیمی است که خود عراقی ها گرفته اند.

ˈفواد معصومˈ رییس جمهوری عراق روز دوشنبه در جلسه ای با حضور سلیم الجبوری رییس پارلمان، ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی و جمعی از سیاستمداران و رهبران جریان های سیاسی عراق در حکمی حیدرالعبادی 62 ساله را مسوول تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

«ائتلاف همپیمانی ملی» بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرد.

حیدر العبادی متولد سال 1952 میلادی در بغداد است؛ پدر او به نام جواد از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری های روانی الجمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال 1979 میلادی همراه 41 پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و در لندن درگذشت و به علت جلوگیری رژیم بعث از دفن مخالفان خود در عراق، در لندن دفن شد.

العبادی در کنار تخصص و شغل خود از فرایض دینی جدا نبود؛ وی استاد علوم قرآنی دانشکده اسلامی لندن از سال 1999 میلادی تا سال 2003 بود و کتابی درباره اسلام با عنوان ˈالمختصر فی علوم القرآنˈ و همچنین کتابی درباره علوم قرآنی به زبان انگلیسی تالیف کرده است.

**مترجمام**1480**1517
کد N444109

وبگردی