آفتاب

شورای امنیت عاملان خشونت در سودان جنوبی را به تحریم تهدید کرد

شورای امنیت عاملان خشونت در سودان جنوبی را به تحریم تهدید کرد

نیویورک- ایرنا -رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل که همراه با هیاتی از نمایندگان این شورا از سودان جنوبی دیدن می کند در گفتگو با خبرنگاران گفت که در صورت ادامه درگیری های خشونت آمیز، شورای امنیت آماده اعمال تحریم علیه نقض کنندگان توافقنامه آدیس آبابا که در ژانویه امسال میان طرفین به امضا رسید، خواهد بود.

به گزارش ایرنا؛ کشور نوپای سودان جنوبی از اواسط دسامبر سال 2013 تاکنون دستخوش نا آرامی ها و درگیری های خشونت آمیز گسترده ای بوده که علاوه برجای گذاشتن هزاران کشته و مجروح تا کنون بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم این کشور را در داخل و خارج آواره کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد نزدیک به 7 میلیون نفر از مردم این کشور براثر ادامه خشونت ها و بحران های شدید اقتصادی و کشاورزی ، از گرسنگی و بیماری های مختلف رنج می برند.

در ژانویه سال جاری طرفین درگیر طی نشست هایی آدیس آبابا و با میانجیگری کشورهای عضو اتحادیه آفریقا موافقتنامه ای را مبنی بر ترک مخاصمه و حل اختلافات از طریق مذاکره به امضا رساندند که در پی آن گفتگو میان طرفین همچنان ادامه داشته است.

در همین حال درگیری های مسلحانه میان طرفداران دو گروه نیز به شدت ادامه داشته که علاوه بر افزایش شمار کشته شدگان بر تعداد آوارگان داخلی و خارجی این کشور افزوده است.

مارک لیال گرنت نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت این سازمان را به عهده دارد در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه شورای امنیت در روز جمعه گذشته تصریح نمود که در صورت ادامه این خشونت ها شورای امنیت آماده اجرای تدابیر مقتضی برای مجازات کسانی که توافق نامه آدیس آبابا را نقض کرده اند خواهد بود.

نماینده انگلیس خطاب به خبرنگاران گفت: دلیل سفر هیات نمایندگان شورای امنیت به سودان جنوبی وظیفه ای است که این شورا برای حفظ صلح و امنیت در کشور های جهان به عهده دارد و افزود که در کشور سودان جنوبی از صلح و امنیت خبری نیست.

اروپام-4-541/ 3404
کد N444105

وبگردی