آفتاب

روحانی/2/ :سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک دولت بیایند

روحانی/2/ :سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک دولت بیایند

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در نخستین همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد گفت: ما هم امروز مشکلات فراوان و هم اهداف بلند داریم و در راستای رفع مشکلات نیازمند به سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،روحانی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال امروز در محیط زیست مشکل داریم و برای اینکه فرهنگ عمومی را بالا ببریم می‌توانیم فعالیت‌های مردمی را در زمینه محیط زیست گسترش دهیم چرا که دولت به تنهایی قادر نیست این کار را ادامه دهد. همچنین در زمینه تهیه آب مشکلات فراوان داریم و این نیاز وجود دارد که تشکل‌های غیرمردمی و غیردولتی در این زمینه وارد عمل شود.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه سلامت مردم و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیازداریم که سمن‌ها وارد عرصه شوند و حضور فعال پیدا کنند تا مشکلات حل شود. در همین راستا من شنیده‌ام در شهر تبریز یکی از انجمن‌های مردم نهاد توانسته به طور کامل تکدیگری را از بین ببرد. همچنین آقای وزیر کشور به من گزارش دادند که در زمینه پیگیری و مبارزه با موادمخدر تشکل‌های مردم نهاد بسیار فعال هستند و مگر دولت به تنهایی قادر است که با این معضل بزرگ اجتماعی مبازره کند. مقابله با فقر،نابرابری و انواع آسیب‌هایی که امروز استحکام خانوادهای ما را تهدید می‌کند و همچنین آشنا شدن مردم با حقوق شهروندی خودشان، راهی جز این ندارد که این سازمان‌ها وارد عمل شوند.

روحانی با تأکید براین که سازمان‌های مردم نهاد باید با دولت در تعامل باشند،گفت: اینکه دولت نخواهد به طور کلی با این سازمان‌ها ارتباط داشته باشد نمی‌تواند به موفقیت کامل برسد. البته سازمان‌های مردم نهاد، دولت ساخته نباید باشند. باید این سازمان‌ها روی پای خود بایستند و استقلال داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد دولت‌ستیز هم نباید باشند بلکه دولت یار و در شرایطی حتی دولت‌ساز باید باشند،افزود: این سازمان‌ها می‌توانند در انتخابات حضور مردم را مورد تشویق قرار دهند.

روحانی افزود: ما امروز دولت‌سالاری نداریم بلکه مردم سالاری دینی داریم که البته من قبول دارم که دولت باید تصدی‌های خود را کم کند والبته جز در برخی مسائل همچون مسائل امنیتی و سیاست خارجی که دولت باید به ناچار تصدی آن را بر عهده بگیرد در بقیه موارد حتی بهداشت و درمان و آموزش فرزندان این جامعه به تدریج می‌توان کارها را به مردم و بخش غیردولتی واگذار کرد؛اگرچه هدایت و نظارت دولت باقی می‌ماند و حمایت دولت هم همواره باید وجود داشته باشد.

روحانی در ادامه گفت: اینکه بتوانیم هر کاری را به مردم واگذار کنیم به نفع جامعه ماست. حتی امروز اگر حراست و حفاظت میراث فرهنگی ما را مردم بخواهند انجام دهند این کار شدنی است اگرچه هم اکنون هم مردم حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در فرهنگ دینی نیز ما آن زمان موفق بوده‌ایم که فرهنگ دین به دست مردم بود چرا که مردم در مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها بهتر می‌توانند تبلیغات دینی را سامان دهند و حوزه‌های علمیه نیز بهتر می‌توانند هدایت جامعه را بر عهده بگیرند.

روحانی همچنین ارتباط سازمان‌های مردم نهاد داخلی با سازمان‌های بین‌المللی را بدون اشکال خواند و اظهار کرد:اگر این ارتباط سالم و برای کشورمان مفید باشد می‌توان اینگونه عمل کرد.راه حل این موضوع هم این است که ما بتوانیم لایحه جامعه در این باره تهیه کنیم و وزارت کشور هم مسئولیت آن رابر عهده بگیرد و این موضوع بررسی و تقدیم مجلس شود تا ما بتوانیم از این سازمان‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم و شاهد ایرانی آبادتر و سرافرازتر باشیم.

انتهای پیام

کد N444052

وبگردی