آفتاب

انهدام مواد شیمیایی تولیدکننده گاز سارین سوریه

انهدام مواد شیمیایی تولیدکننده گاز سارین سوریه

تهران- ایرنا - سازمان جهانی منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه اعلام کرد که کل مواد شیمیایی سوریه که می توانست برای تولید گاز سارین مورد استفاده قرار گیرد، داخل کشتی نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه منهدم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، این سازمان ضمن تایید گزارش منتشر شده پنتاگون در این باره، افزود: تمام 581 تن ماده شیمیایی مورد استفاده برای تولید گاز سارین که از سوریه خارج و به کشتی آمریکایی ˈکیپ ریˈ منتقل شد با استفاده از فناوری بی اثرسازی در داخل این کشتی منهدم شده است.

سازمان یادشده همچنین خبر داد که اکنون عملیات بی اثر سازی 8/19 (نوزده ممیز هشت) تن گاز خردل که تنها ماده شیمیایی سوری باقی مانده درون این کشتی است، آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، ضایعات به جا مانده از فرآیند هیدرولیز این مواد از این کشتی آمریکایی خارج و در تاسیسات زمینی آلمان و فنلاند منهدم می شود.

سازمان جهانی منع گسترش تسلیحات شیمیایی هفته گذشته اعلام کرد که تقریبا سه چهارم از کل زرادخانه شیمیایی سوریه از بین رفته است.

دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه سال گذشته با یک طرح بین المللی در ارتباط با انهدام ذخایر تسلیحات شیمیایی اش موافقت کرد.

رسانام**9109** 1010
کد N444002

وبگردی