آفتاب

چالش‌های اتحادیه اروپا در استفاده از انرژی هسته‌ای

چالش‌های اتحادیه اروپا در استفاده از انرژی هسته‌ای

پس از وقوع فاجعه در نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما ژاپن به نظر می‌رسد دیدگاه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نحوه و میزان استفاده از انرژی هسته‌ای تغییرکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، پایگاه خبری ورلد نوکلیرنیوز در گزارشی در این باره نوشت: در حال حاضر 131 نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید انرژی 122 گیگاوات در 14 کشور عضو اتحادیه اروپا فعال هستند که این تعداد نیروگاه حدود یک چهارم 25 درصد کل برق مورد نیاز 28 کشور عضو اتحادیه اروپا را تولید می‌کنند، نکته‌ی قابل تامل آن است که نصف برق تولید شده توسط نیروگاه هسته‌یی در فرانسه تولید می‌شود.

اما با سیاست‌های حال حاضر دولت فرانسه مبنی بر مخفی کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و ثابت نگاه داشتن ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور که در حال حاضر حدود 63 گیگاوات است و هم‌چنین به دلیل سیاست‌های دولت‌های آلمان و بلژیک در جهت توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌شان در دهه‌های آینده؛ کاهش ظرفیت تولید انرژی نیروگاه هسته‌ای کشورهای اتحادیه اروپا، امری اجتناب ناپذیر است.

به نظر می‌رسد با ادامه کاهش ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای کشورهای اتحادیه اروپا در آینده خطری متوجه آب و هوا و تغییرات آن نباشد.

البته در جهت جبران این کاهش انرژی که به دلیل تغییر رویه‌ی اعضای اتحادیه اروپا در تولید انرژی است، این کشورها نیازمند طراحی نسل جدیدی از راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی و بدون داشتن خطرات نشت مواد رادیو اکتیو هستند.

در حال حاضر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید تنها در سه کشور عضو اتحادیه اروپا ( فرانسه، فنلاند، اسلواکی) در حال انجام است اگر چه راکتورهای در حال ساخت در اوسلواکی راکتورهای ساخت روسیه، مدل VVER440 است که یک تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود؛ علاوه بر این کشورهایی که مایل به ساختن نیروگاه‌های جدید هسته‌ای تا پایان سال 2030 میلادی هستند کشورهایی هم‌چون انگلستان، مجارستان ، فنلاند و لیتوانی هستند.

بر طبق یک گزارش جدید منتشر شده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ساخت احتمالی نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در کشورهایی مثل مجارستان، لیتوانی و انگلستان به همراه پایان یافتن پروژه‌های دو نیروگاه در حال ساخت در فنلاند و فرانسه، مشخص خواهد شد که آیا کاهش تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در سال‌های آینده جبران خواهد شد یا خیر؟

اما به نظر می‌رسد آن دسته از کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا نیستند در استفاده از انرژی هسته‌ای در سال‌های آینده فعال‌تر خواهند بود به طوری که تا سال 2030 میلادی انتظار می‌رود که چند پروژه‌ی جدید هسته‌ای با پشتیبانی روسیه در کشورهای بلاروس، ترکیه و حتی اوکراین به بهره‌برداری برسند.

هم اکنون 6 واحد از راکتورهای روسی در کشور بلاروس در حال ساخت هستند.

به نظر می رسد در بحث استفاده از انرژی هسته‌ای در اروپا، دو دیدگاه وجود دارد: اول کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و تعداد راکتورهای نسل جدید VVER روسی در این کشورها در حال افزایش است و دوم کشورهای عضو اتحادیه اروپا که خواهان ثابت نگه داشتن ظرفیت کنونی تولید انرژی خود تا زمان ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای هستند.

انتهای پیام

کد N443647

وبگردی