آفتاب
شاکریان:

مشکل ساز بودن روغن پالم سند علمی ندارد/ پالم هيولا نيست

مشکل ساز بودن روغن پالم سند علمی ندارد/ پالم هيولا نيست

شوش ـ خبرگزاری مهر: مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان گفت: مشکل ساز و غیر مجاز بودن مصرف روغن پالم سند علمی نداشته و باید با دلایل علمی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شاکریان پيش از ظهر امروز در بازدید از کارخانه شیر پگاه خوزستان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت شرکت پگاه خوزستان با هدف تغذیه سالم خانواده ها و بهبود سلامت نسل آینده از طریق سلامت در تغذیه و برای ارتقا سطح سلامت جامعه و فرهنگ سازی مصرف لبنیات انجام می شود.
 
وی افزود: رکن اصلی تغذیه استفاده از لبنیات است و در سراسر جهان توجه ویژه ای به مصرف لبنیات می شود. کشورهای پیشرفته در حال حاضر بالای 350 تا 400 لیتر مصرف سرانه شیر دارند که این سرانه با تلاش هایی که در ایران انجام شد فقط به 100 لیتر رسید.

وی در خصوص رسانه ای شدن مساله مصرف پالم در محصولات لبنی عنوان کرد: متاسفانه در این اواخر وزیر بهداشت با مصاحبه ای که انجام داده بحث پالم را به شیوه ای رسانه ای کرده که از وی انتظار نمی رفت. وزیر اگر در این خصوص شبهاتی داشت باید به صورت میزگرد علمی و با حضور اساتید دانشگاهی مسئله پالم را مطرح می کرد. این مصاحبه موجب تشویش اذهان عمومی شده و مردم با نگرانی بر سر دوراهی مصرف یا عدم مصرف شیر مانده اند.

حرف وزیر بهداشت علمی نيست

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان اظهار كرد: روغن پالم یکی از مهمترین محصولات کشاورزی اندونزی و مالزی است. در سال 2012 در سراسر جهان 9/183 میلیون تن روغن گیاهی تولید شده و به مصرف رسید که 1/52 میلیون تن از آن به روغن پالم اختصاص داشت. اتحادیه اروپا و آمریکا از اصلی ترین مصرف کننده های روغن پالم هستند. وزیر بهداشت اگر مي گويد روغن پالم خوب نيست بايد دليل علمي داشته باشد و ما حاضريم تا اين بررسي را با حضور كارشناسان علمي انجام دهيم.

شاكريان بيان كرد: وزیر بهداشت عدم مصرف لبنیات پرچرب را به مردم توصیه کرد که واقعا این حرف اصلا علمی نیست. ما باید بدانیم که به کدام طیف از جامعه می گوییم لبنیات پرچرب مصرف نکند. اگر به کهنسالان گفته شود لبنیات پرچرب مصرف نكنند حرف درستي است ولي نوجوانان و جوانان كه نياز به انر‍ژي و سوخت و ساز بيشتري داشته و در مرحله رشد هستند به مصرف لبنيات پرچرب توصيه مي شود. محدود كردن مصرف چربي ها نيازمند تعيين طيف سني است.

کاهش مصرف سرانه شیر زنگ خطر و هشداری برای مسئولین

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان تصریح کرد: متاسفانه بعد از هدفمندی یارانه ها و تورم، میزان مصرف لبنیات و حضورش در سفره مردم کمرنگ تر شد و در نهایت سرانه مصرف شیر کشور به 60 تا 65 لیتر کاهش پیدا کرد. کاهش مصرف سرانه شیر زنگ خطر و هشداری برای مسئولین است. ارتقا سطح سلامت جامعه بدون تغذیه سالم اصلا ممکن نیست و دولت ها باید به بخش لبنیات یارانه لازم را اختصاص دهند.
 
شاکریان خاطرنشان کرد: ارائه یارانه به دامداران بسیار ضروری بوده و خوشبختانه حرکت خوبی که در دولت فعلی انجام شد این است که در سه ماه آخر سال گذشته به دامداران یارانه پرداخت شد و برای یارانه سه ماه اول سال جاری نیز تمهیداتی صورت گرفته است. یارانه های پرداختی دولت را مستقیم به حساب دامداران واریز کرده و از این مبلغ هیچ سهمی برای عوامل توزیع شیر در نظر نگرفتیم.

كاهش هشت تا 10 سانتي قد ايرانيان

وي اذعان كرد: مصرف لبنيات در میان اروپاييان بيشتر از کشور ماست. در اروپا ميزان 17 تا 18 درصد چربي در بستني ها استفاده مي شود در حالی که بستني هاي ما اكثرا بين دو تا سه درصد چربي دارند. تقريبا همه خامه های قنادي از نوع روغن پالم و يكي از بهترين روغن ها براي تهيه مارگارين همین روغن پالم است. روغن پالم يك هيولا نيست و در كل جهان مصرف مي شود.

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان يادآور شد: قد هر ايراني بين هشت تا 10 سانتی متر در چند دهه اخير كم شده ولي قد افراد در كشورهاي ن‍ژاد زرد 16 سانت افزايش پيدا كرده است. اين كشورها در گذشته اصلا لبنيات مصرف نمي كردند ولي اكنون به سمت مصرف لبنيات گرایش پیدا کرده اند اما مردم كشور ايران كه لبنيات خور بودند روز به روز از مصرف محصولات لبنی عقب نشيني مي كنند.

شاكريان تصریح کرد: از پخش خبر 20:30 به علت اینکه برخي مباحث را به جامعه القا مي كند كه اصولا بايد در جوامع پزشكي مورد بحث قرار گيرد، گلايه داريم.

ايران دومين وارد كننده روغن جهان است

وی تاكيد كرد: در سال 1303 سرانه مصرف روغن نباتي ايران 576 گرم بود و در سال 80 اين آمار به 57/15 رسيد يعني در 50 سال اخير بيش از 30 برابر شد. سالانه قريب به يك ميليون و 140 تن سرانه مصرف روغن داريم كه بيش از 93 درصد اين روغن وارداتي است. ايران دومين وارده كننده روغن جهان و اولين وارد كننده در خاورميانه است.

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان ادامه داد: روغن پالم يك روغن نباتي بدون كلسترول و فاقد چربي ترانس است. حدود روغن هاي مايع ما كمتر از 10 درصد است ولي در اروپا نمي گذارند اين عدد به بيش از سه درصد برسد. نبايد براي محصولي كه مصرفش براي جامعه ضروري و حياتي است تشويش ايجاد كنيم و اي كاش كشاورزي ما امکانی فراهم مي كرد كه روغن پالم در كشور كشت شود.

كاهش سن پوكي استخوان در ايران

شاکریان گفت: بيماري پوكي استخوان در خيلي از كشورها در سنین بالاي 60 تا 70 سال ایجاد می شود ولي در ايران سن پوكي استخوان به 35 سال مي رسد. دليل اين كاهش سن در كشور بي توجهي به مصرف غذايي به وي‍ژه لبنيات است. روغن پالم غني از ويتامين E و آنتي اكسيدان و همچنين ضدسرطان است و يكي از روغن هاي مقاوم به حرارت و بسيار مفيد براي پخت و پز و سرخ كردن است.

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان تصريح كرد: ‌پگاه خوزستان از سال 70 با روزانه 15 تن توليد افتتاح شد. اكنون روزانه 200 تن توليد و 73 نوع محصول داريم که تمامي محصولات ما پروانه ساخت دارند. در تيرماه سال جاري حدود 42 درصد محصولات ما به كشورهاي عراق، افغانستان و پاكستان با بالاي 10 هزار تن صادر شده است.

بي توجهي به كيفيت شير مدارس

وي اظهار كرد:‌ پارسال از توزيع شير مدارس خيلي متضرر شديم. خوشبختانه امسال طبق دستور استاندار مقرر شد از ظرفيت و پتانسيل هاي استان استفاده شود. متاسفانه در سنوات گذشته ملاک مسئولين آموزش و پرورش خوزستان فقط قيمت بود و به كيفيت شیر توجهي نمی كردند.

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان بيان كرد: سال 87 تعداد 35 ميليون واحد شير تحويل آموزش و پرورش داديم ولي سال گذشته اين تعداد به چهار ميليون پاكت كاهش يافت. در سال جديد با بهره برداری از سه خط توليد، براي توزيع شير مدارس در سراسر استان اعلام آمادگي مي كنيم. در سال 91 بخشي از شير مدارس ايلام را نیز تامين كرديم.

شاكريان گفت: در گذشته 23 شركت لبني داشتيم ولي متاسفانه 19 شركت از استان رفته و شركت هاي باقي مانده با درصد كمي از ظرفيت در حال فعاليت هستند که اميدوارم بانك ها كمتر سختگيري كرده و منابع را در اختيار صنعت قرار دهند تا چرخ صنعت بچرخد و معضلات اجتماعي نيز كاهش پيدا كند.

صادرات 80 ميليون دلاري صنايع شير ايران

وي تصريح كرد: در حال حاضر به دليل كمبود شير صنعتي در خوزستان، شركت پگاه خوزستان از 12 استان از جمله چهارمحال و بختياري، ايلام، كرمانشاه، همدان، فارس، لرستان و اصفهان شير خام را تهيه مي كند. جهاد كشاورزي هم پيگير حل اين مسئله است. به علت گران بودن نهاده هاي دامي دامداران واقعا در حال ضرر كردن هستند و متاسفانه قيمت شير هنوز مشخص نيست.

مدیرعامل کارخانه شیر پگاه خوزستان در پايان گفت: صنايع شير ايران در سال 92 از ميان 500 شركت رتبه اول صنايع غذايي كشور را كسب كرد. شركت پگاه خوزستان در سال 92 به عنوان صادر كننده برتر خوزستان انتخاب و صنايع شير ايران سال گذشته 80 ميليون دلار صادرات داشت. سال گذشته اولين سالي بود كه تراز مثبت داشت و صادراتش بيشتر از واردات بود.
 

کد N443371

وبگردی