آفتاب
عراقچی خبر داد: 

تنظیم مذاکرات دو جانبه بین ایران و 1+5/ پیشنهادات در مورد سطح ، زمان و مکان مذاکرات 

تنظیم مذاکرات دو جانبه بین ایران و 1+5/ پیشنهادات در مورد سطح ، زمان و مکان مذاکرات 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره زمان و مکان دور آتی مذاکرات دو جانبه میان ایران و کشورهای 1+5 ، گفت: دیدارهای دو جانبه بین ایران و اعضای 1+5 در حال تنظیم است .

سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان و مکان دور آتی مذاکرات دو جانبه میان ایران و کشورهای 1+5 ، گفت: دیدارهای دو جانبه بین ایران و اعضای 1+5 در حال تنظیم است .

وی افزود:پیشنهاداتی در مورد سطح و زمان و مکان وجود دارد که طرفین در حال بررسی این پیشنهادات هستند.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا این دیدارها در هفته آینده صورت خواهد گرفت، گفت: هفته آینده دیدار نخواهد بود.

بر اساس این گزارش پیش از این از سوی سید عباس عراقچی اعلام شده بود که دور آتی مذاکرات ایران و 1+5 در سطح کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد . 

نشست ایران و 1+5 در نیویورک اولین دور رسمی مذاکرات در مدت توافق 4 ماهه خواهد بود . 

ایران و 1+5 در پایان 6 ماه مذاکرات در وین و در پی باقی ماندن موارد اختلافی بین دو طرف برنامه اقدام مشترک را توافق بین ایران و 1+5 در نوامبر سال گذشته در ژنو بود برای 4 ماه تمدید کردند.

پس از تمدید توافق ژنو در مذاکرات وین 6 ، یک دور مذاکرات دو جانبه بین ایران و آمریکا در روز جمعه 17 مرداد ماه در ژنو برگزار شد .

هدف از مذاکرات ایران و آمریکا که در سطح سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ، و ویلیام برنز و وندی شرمن برگزار شد ، در راستای مذاکرات ایران و 1+5 و به منظور بررسی موارد اختلافی باقی مانده و نحوه نزدیک کردن دیدگاه های طرفین عنوان شد .

در پایان این مذاکرات یک روزه عراقچی گفتگوها را خوب و مفید ارزیابی کرد و ماری هارف ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:  این مذاکرات سازنده بوده است.

جزئیات بیشتری از این مذاکرات منتشر نشد اما اعلام شد که تا پیش از مذاکرات رسمی در نیویورک گفتگوهای دوجانبه دیگری نیز بین ایران و اعضای 1+5 خواهد بود .

ایران و 1+5 در طول 6 ماه مذاکراتدر وین بر روی نگارش متن توافق جامع کار کردند. متنی که در مذاکرات وین 6 اعلام شد تا حدود 65 درصد کار نگارش آن انجام شده است اما موارد اختلافی در متن که با عنوان پرانتز از آن یاد می شود پا برجاست .

پرانتزها نیز آنطور که عنوان شده است به موضوعاتی همچون تعداد سانتری فیوژها ، میزان غنی سازی ، اراک ، فردو |،مدت زمان توافق جامع که البته مقامات ایرانی بر یک رقمی بودن ان تأکید دارند باز می گردد.

به نظر می رسد مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آمریکا شروعی برای تصمیم گیری های جدید باشد . ایران در مذاکرات وین و در زمان حضور جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا  پیشنهادات خود برای موارد اختلافی را مطرح کرد، راه حل هایی که مقامات ایرانی بارها تأکید کرده اند به راحتیو در صورت حسن نیت طرف مقابل و آمریکا  قابل دست یابی است.

طرفین برای انجام مشورت و تصمیم گیری های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

در پایان مذاکرات 20 روزه وین 6 هر دو طرف بر این امر تأکید داشتند که زمان تصمیم گیری های سیاسی فرا رسیده است .

 

کد N443244

وبگردی