آفتاب
گزارش سایت رسمی دولت آمریکا

نقشه راه دولت آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران

نقشه راه دولت آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران

سایت رسمی دولت آمریکا در گزارش به تشریح و ارایه نقشه راه کاهش و لغو تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های مختلف بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) از سوی شرکت‌ها و موسسات آمریکایی و دیگر کشورها در شش ماهه نخست و چهار ماهه دوره تمدید مذاکرات پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت رسمی دولت آمریکا در این گزارش به تبیین و بررسی قوانین و جزییات برداشته شدن برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ کوتاه مدت میان ایران و کشورهای 1+5 بر سر مساله‌ هسته‌ای ایران و در آستانه گذشت مدت 1 سال از این توافق، می‌پردازد.

در 3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013) کشورهای 1+5 شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان و با همکاری اتحادیه اروپا به یک توافق اولیه با ایران بر سر مساله‌ هسته‌ای‌اش دست یافتند.

طبق بندهای ذکر شده در این تفاهم‌نامه، جمهوری اسلامی ایران ملزم به کندسازی روند غنی‌سازی اورانیوم است. هم‌چنین قرار شد آمریکا و کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 در پاسخ به اقدام ایران در زمینه‌ کند کردن برنامه هسته‌ای‌اش، برخی از تحریم‌های مشخص شده در مفاد تفاهم‌نامه را علیه ایران در طول یک دوره شش ماهه،‌ بردارند. در همین راستا، دولت آمریکا و سازمان خزانه‌داری آمریکا از تاریخ 30 دی‌ماه 1392 (20 ژانویه 2013 تا 20 جولای 2014) اقدامات موثری در زمینه‌ رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام داده است.

دوره بعدی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5،‌ با توافق دو طرف در بهمن‌ماه 1392 (19 جولای) هم‌زمان با شروع یک دوره 6 ماهه‌ دیگر در زمینه رفع برخی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تا رسیدن به یک توافق و راه‌حل جامع در وین آغاز شد.

تحریم‌های برداشته شده شامل تحریم شرکت‌های بیمه، حمل و نقل و برخی از تحریم‌های اقتصادی است؛ لازم به ذکر است برطبق اعلام سازمان کنترل هزینه‌های خارجی آمریکا وابسته به خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های بین‌المللی علیه برخی از سران و افراد جمهوری اسلامی ایران برداشته نخواهد شد.

بر اساس این گزارش،‌ شرکت‌های بیمه‌ خصوصی حق بیمه کردن یا ارائه سرویس به شرکت‌های دولتی ایران و شرکت‌های تحریم شده را بدون اجازه دولت آمریکا،‌ نخواهند داشت و هرگونه قرارداد و همکاری با شرکت تحریم شده ایرانی با واسطه‌گری دولت ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد.

علاوه برآن دولت آمریکا مسوول برداشته شدن یا صدور هرگونه تحریم جدید علیه ایران در صورت لزوم خواهد بود.

این گزارش در عین حال می‌افزاید: با توافق در زمینه‌ تمدید 4 ماهه‌ مذاکرات با ایران، دولت آمریکا در انجام کامل تحریم‌هایی که هنوز برداشته نشده است جدی خواهد بود که این موضوع شامل برخورد دولت آمریکا با شرکت‌ها یا افرادی که قصد دور زدن تحریم‌ها و همکاری پنهانی با ایران را دارند نیز خواهد شد. هم‌چنین در هیچ کدام از تحریم‌های برداشته شده علیه ایران به استثناء کمک‌های انسان دوستانه هیچ شرکت آمریکایی یا شرکت بین‌المللی که مالک آن یک فرد آمریکایی است نباید شرکت کرده و با ایران همکاری داشته باشد، مگر با نظارت مستقیم دولت آمریکا.

تحریم‌های برداشته شده علیه ایران به شرح زیر است:

1- تحریم‌های مربوط به حوزه‌ صادرات محصولات پتروشیمی ایران

دولت آمریکا تحریم علیه صنعت پتروشیمی و صادرات آن و نیز تولیدات وابسته به پتروشیمی ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد. این شرایط در صورت تمدید مذاکرات نیز انجام خواهد شد.

هم‌چنین دولت آمریکا تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در صنعت پتروشیمی این کشور که شامل هرگونه حمایت‌ مالی اسپانسرها و حمایت علمی و هرگونه همکاری دیگر شرکت‌های خارجی با پتروشیمی ایران در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی این کشور در طول مدت ذکر شده است را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این بند شامل همکاری شرکت‌های پتروشیمی آمریکایی با پتروشیمی ایران را شامل نخواهد شد مگر با نظارت مستقیم دولت آمریکا.

2- تحریم مربوط به صنایع خودروسازی ایران

دولت آمریکا تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی ایران و سرویس‌های مربوطه را تعلیق خواهد کرد: در طول مدت ذکر شده در توافق‌نامه دولت آمریکا، تحریم‌ها و محدودیت‌های علیه خودروسازی ایران در زمینه‌های حمایت از شرکت‌های خودروسازی این کشور را تعلیق خواهد کرد که شامل واردات کالاهای اساسی مورد نیاز خودروسازان ایرانی است.

شرکت‌هایی که در زمینه‌های مختلف صنعت خودروسازی خواستار همکاری با ایران هستند، تنها مجاز به تأمین قطعات مورد نیاز و همکاری با این شرکت‌ها در زمینه‌ ساخت خودروهایی هستند که پس از حاصل شدن این توافق‌نامه و تا پایان مدت آن در ایران تولید می‌شوند. این شرایط در مورد همه‌ موسسات و شرکت‌های ایرانی خواهد بود که شامل شعبه‌های موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی و یا دولتی ایرانی که در خارج از این کشور واقع شده‌اند یا هر شرکت یا موسسه‌ای که توسط بانک‌های ایران تغذیه شوند یا به نحوی دولت ایران آن‌ها را مدیریت کند، خواهد بود. هم‌چنین دولت آمریکا به شرکت‌هایی که خواستار صادرات کالاهای اساسی در زمینه‌ خودروسازی به ایران هستند، به شرطی که از آن قطعات در محصولاتی استفاده شود که بعد از حاصل شدن توافق‌نامه تولید شده‌اند، اجازه همکاری با شرکت‌های ایرانی را خواهد داد؛ مگر شرکت‌ها یا موسساتی که هنوز از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج نشده باشند.

3- تحریم‌های مربوط به طلا و دیگر فلزات گران‌بها

دولت آمریکا تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و در زمینه‌ طلا و دیگر فلزات گران‌بها را تعلیق خواهد کرد.

در این بند نیز دولت ایالات متحده آمریکا به طور تدریجی تحریم‌ها و محدودیت‌های علیه ایران در زمینه واردات طلا و دیگر فلزات گران‌بها به ایران یا از ایران را تعلیق خواهد کرد.

لازم به ذکر است همکاری شرکت‌ها و یا افراد آمریکایی در زمینه خرید طلا و دیگر فلزات گران‌بها از ایران و یا فروش آن‌ها به ایران ممنوع است، مگر با نظارت مستقیم دولت آمریکا.

شرکت‌ها یا افرادی که در فهرست تحریم‌ نباشند می‌توانند در زمینه اسپانسر شدن، فروش مواد اولیه یا دادن تکنولوژی لازم به ایران در این زمینه با ایران همکاری کنند.

هرگونه فروش یا خرید طلا و فلزات گران‌بها از ایران باید کاملا در طول دوره‌ ذکر شده در توافق‌نامه یا در دوره احتمالی تمدید مذاکرات باشد. هم‌چنین ایران نباید از اعتبارات فروش محصولات پتروشیمی برای خرید طلا و دیگر فلزات گران‌بها استفاده کند.

4- تحریم‌های مربوط به هواپیماهای مسافربری

تفاهم‌نامه این امکان را فراهم کرده است که تعمیرات و نصب قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماهای مسافربری در ایران توسط شرکت‌های خارجی و در راستای امنیت پرواز برای مسافران انجام شود.

لازم به ذکر است این سرویس‌ها شامل بازدید و تعمیر قطعات هواپیماهای ایرانی در طول مدت ذکر شده در تفاهم‌نامه می‌شود.

او.اف.ای. سی (سازمان کنترل هزینه‌های خارجی آمریکا) در زمینه‌ حمایت از امنیت پروازهای مسافربری و غیرنظامی ایران در طول مدت ذکر شده در تفاهم نامه یا تا رسیدن به یک توافق جامع دیگر قوانینی جدید تصویب خواهد کرد.

شرکت‌های آمریکایی یا غیرآمریکایی فعال در صنعت هواپیماسازی که خواهان همکاری با ایران یا صادرات قطعات هواپیما به ایران هستند، ‌می‌توانند با درخواست اجازه از سازمان (OFAC) در طول مدت تفاهم شده با شرکت هواپیمایی ایران (ایران ایر) در زمینه دادن مواد لازم، اسپانسر شدن و همکاری‌های علمی، فعالیت کنند.

5 تحریم‌های مربوط به صادرات نفت خام ایران

دولت آمریکا در راستای عمل به تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و 1+5 تحریم مربوط به فروش نفت ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد و در دوره‌ ذکر شده در تفاهم‌نامه هیچ‌گونه تلاشی در جهت کاهش فروش نفت ایران انجام نخواهد شد. هم‌چنین مشتریان نفت ایران قادر هستند مقداری مشخص (میانگین) از ایران نفت خریداری کنند.

لازم به ذکر است تحریم‌ها درباره حمل و نقل و بیمه‌ مرتبط به فروش نفت نیز لغو خواهد شد.

در دوره‌ شش ماهه‌ مورد توافق و تا رسیدن به یک توافق جامع با ایران بر سر مساله‌ هسته‌ای‌اش دولت آمریکا به کشورهایی هم‌چون، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اجازه خواهد داد میزان مورد نیاز نفت خود را از طریق ایران وارد کنند.

هم‌چنین دولت آمریکا به شرکت‌ها‌ی فعال در زمینه‌های حمل و نقل نفت خام ایران به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه هم‌چنین شرکت‌های بیمه فعال در این زمینه و سرویس‌های مربوطه اجازه همکاری با شرکت ملی نفت ایران را خواهد داد؛ به استثناء شرکت‌ها یا افرادی که هنوز نام آن‌ها از فهرست تحریم‌ها خارج نشده است.

لازم به ذکر است، همان‌طور که گفته شد تمامی این فعالیت‌ها باید در طول مدت توافق شده انجام شود. علاوه بر آن دولت آمریکا در زمینه صادرات نفت خام ایران به کشورهای چین، ترکیه، کره، هند، ژاپن و تایوان و هم‌چنین هرگونه فعالیت‌های شرکت‌های خارجی با شرکت ملی نفت ایران در زمینه‌هایی هم‌چون حمایت‌های مالی، اسپانسر شدن و حمایت‌های علمی در پروژه‌های علمی مختلف در زمینه‌های نفتی در طول دوره‌ی ذکر شده در تفاهم‌نامه، هیچ‌گونه تحریم جدیدی را علیه ایران صادر نخواهد کرد، این موضوع شامل شرکت‌های حمل و نقل و بیمه‌ نفتی نیز خواهد شد.

6 تحریم مربوط به تجارت و معامله با ایران در زمینه‌های دیگر

در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه میان ایران و کشورهای 1+5؛ ارتباط اقتصادی تجار ایرانی و نیز دولت ایران در زمینه‌ تأمین نیازهای اساسی در داخل این کشور با غرب بهبود می‌یابد که این اقلام اساسی شامل: محصولات کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و بیمه‌های درمانی برای خارج از کشور می‌شود.

این موضوع هم‌چنین شامل برداشته شدن محدودیت‌های اتحادیه اروپا در دادن حق شهریه به دانشجویان ایرانی است که در دانشگاه‌های خارج از این کشور به تحصیل می‌پردازند.

هم‌چنین ایران و کشورهای 1+5 در جریان حاصل شدن تفاهم‌نامه‌ کوتاه مدت میان دو طرف به یک مکانیزم مثبت در این زمینه رسیدند که باعث تسهیل خرید و فروش دارو، محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی با غرب می‌شود. این مکانیزم در طول مدت ذکر شده در تفاهم‌نامه قابل اجراست.

به گزارش سایت رسمی دولت آمریکا این موضوع در شرایطی قابل اجراست که نام فرد معامله‌کننده با شرکت‌ها یا بنگاه‌های غربی در فهرست تحریم‌ها نباشد. بنابراین مکانیزم تسهیل معامله با ایران در زمینه‌ خرید و فروش کالاهای اساسی هم‌چون دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و غذا با لحاظ کردن استثناها انجام خواهد شد و به عنوان یک مکانیزم کاملاً جدید و تغییر سیاست‌های غرب در این زمینه تلقی نمی‌شود.

اطلاعیه دولت آمریکا درباره لغو و کاهش تحریم‌ها علیه ایران در مدت مذاکرات هسته‌ای و اجرای برنامه اقدام مشترک و نیز دوره تمدید آن، اعلام کرده است که "رفع تحریم‌های ذکر شده در این گزارش هیچ تداخلی با قطعنامه‌ای که شورای امنیت در سال 2012 به دلیل آن‌چه خطر حرکت برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای خوانده و علیه این کشور صادر کرد و نیز تحریم‌های دیگر علیه ایران نظیر تحریم سال 1996، ایجاد نخواهد کرد.

این گزارش روز 30 تیر (21 جولای) منتشر شده بود.

انتهای پیام

کد N443191

وبگردی