آفتاب

سالروز استقلال پاکستان زیر سایه سنگین اضطراب و نگرانی

سالروز استقلال پاکستان زیر سایه سنگین اضطراب و نگرانی

اسلام آباد - ایرنا - اسلام آباد در کمتر از 24 ساعت تا فرارسیدن سالروز استقلال در محاصره تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، جای جای شهر خلاف سال های گذشته که نشانه ها آشکارا جشن و سرور را در میان مردم زنده می کرد، با انبوه کانتینرها، خاکریزها و خندق ها، سیم خاردار و بلوک بزرگ سیمانی تزیین شده است.

فردا - پنجشنبه - سالروز استقلال پاکستان است، مردم پاکستان بر اساس سنت هر سال، این روز را جشن می گیرند، اما آیین های جشن سال جاری با تهدید احزاب مخالف به برگزاری تظاهرات گسترده در پایتخت با آمیزه ای از نگرانی برگزار می شود و نشانه ها از بحران در پایتخت حکایت دارد.

شهرهای اسلام آباد، راولپندی و لاهور در حالی به استقبال روز استقلال می روند که فضای سیاسی ملتهبی بر کشور حاکم است و مخالفان دولت «محمد نواز شریف» تظاهراتی میلیونی را علیه وی برنامه ریزی کرده اند.

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان شب گذشته - سه شنبه - در نطقی تلویزیونی آخرین تلاش خود برای سرد کردن آتش مخالفان بکار بست و از دستگاه قضایی کشورش خواست موضوع تقلب در انتخابات سال گذشته را بررسی کند، اما گویا سران مخالفان به کمتر از «رفتنش» رضایت نمی دهند و شمشیر تظاهرات میلیونی علیه او را از رو بسته اند.

«عمران خان» رهبر حزب تحریک انصاف و اصلی ترین چهره سیاسی مخالف دولت بلافاصله پس از نطق تلویزیونی «نواز شریف»، تاکید کرد که نخست وزیر باید استعفا دهد و غیر از این، هیچ گزینه دیگری مطرح نیست.

احتمال قوی برگزاری تظاهرات گسترده مخالفان دولت در پایتخت سبب شد که تقریبا از آغاز هفته جاری، تدابیر امنیتی شدیدی در اسلام آباد به اجرا گذاشته شود و این تدابیر هر روز گسترده تر شود.

همه مسیرهای اصلی و فرعی و خیابان های منتهی به محدود ساختمان های دولت و نهادها و مراکز مهم با استفاده از کانتیرهای بزرگ مسدود شده است. کانتینرها به صورت دو طبقه روی هم قرار گرفته شد و در فضای باقیمانده در کنار کانتینرها که مخصوص عبور عابرین پیاده است، گوال های عمیق و عریض شبیه خندق حفر شده است تا حتی از عبور موتورسیکلت و افراد پیاده نیز جلوگیری شود.

پشت کانتینرها، صدها تن خاک ریخته شده است تا تظاهرکنندگان احتمالی نتوانند آن را جابجا کنند. برخی خیابان ها و معابر نیز با سیم خاردار مسدود شده است. برخی معابر نیز با بلوک ها و جدول های سیمانی بزرگ مسدود شده است.

دولت حتی ماشین آلات سنگین و جرثقیل ها را نیز برای کمک به بستن خیابان ها و ایجاد مانع در برابر جمعیت احتمالی تظاهرکنندگان هوادار «عمران خان» و «طاهر القادری» به خدمت گرفته است.

از عصر روز گذشته - سه شنبه - شبکه تلفن همراه و اینترنت در بسیاری از مناطق پایتخت قطع شده است و معابر و چهارراه های شهر و بسیاری از نقاط حساس به دوربین های نظارتی مجهز شده است.

میزان توزیع سوخت در جایگاه ها کاهش یافته است و مردم برای تامین سوخت خودروهایشان باید مدت نسبتا طولانی در صف منتظر بمانند.

علاوه بر این، نیروهای پلیس و ارتش، تعداد سه هزار نفر از نیروهای سپاه مرزی پاکستان را به پایتخت منتقل کردند تا بتوانند از امنیت شهر به هنگام تظاهرات ضددولتی محافظت کنند. مردم به اندازه مصرف چند روز مواد غذایی در خانه هایشان ذخیره کرده اند تا در صورت بروز شرایط بحرانی، مشکلی پیش نیاید.

مسیر اصلی تردد میان اسلام آباد و روالپندی که دو شهر همجوار هستند، مسدود شده است. انسداد خیابان ها و معابر و محدویت آمد و شد به گونه ای است که بسیاری از مردم پایتخت روز گذشته و امروز نتوانستند در محل کار خود حاضر شوند.

«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان روز سه شنبه - دیروز - در دو جلسه اضطراری جداگانه با مقامات امنیتی و اطلاعاتی و مقامات پلیس اسلام آباد، آخرین اوضاع جاری در پایتخت و راهکارهای جلوگیری از بروز ناآرامی های احتمالی را بررسی کرد.

ارتش که به صورت سنتی اقتدار و جایگاه بسیار بالایی در تعیین مسیر تحولات در پاکستان دارد مترصد فرصت است تا در صورت نیاز، از اقتدار خود برای تسلط بر اوضاع استفاده کند.

همه رسانه های دیداری و نوشتاری پاکستان در روزهای اخیر بیشترین برنامه ها و مطالب خود را به تحولات جاری در این کشور اختصاص داده اند.

انتظار می رود، از عصر چهارشنبه تدابیر امنیتی در اسلام آباد حتی شدید تر نیز شود. فضای سنگین اضطراب و نگرانی از عواقت ناگوار احتمالی تظاهرات فردا - پنجشنبه - جشن شصت و هشتمین سالروز استقلال را کاملا تحت الشعاع قرار داده است، پایتخت این روزها نشانی از آماده شدن برای جشن استقلال ندارد.

آساق* 1723**1545
کد N443168

وبگردی