آفتاب

موافقت اتحادیه اروپا با ارسال سلاح به عراق

موافقت اتحادیه اروپا با ارسال سلاح به عراق

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود با ارسال سلاح به عراق به ویژه اقلیم کردستان موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از یک نشست اضطراری توافق کردند که هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه می تواند برای نیروهای کرد در عراق سلاح ارسال کند.

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست اعلام کرد: کشورهایی که مایل به ارسال سلاح به اقلیم کردستان هستند با مشورت و هماهنگی نزدیک دولت مرکزی عراق می توانند برای رزمند‌ه های کرد سلاح ارسال کنند.

نیروهای اقلیم کردستان در شمال عراق در حال مبارزه با گروه داعش هستند. اقلیم کردستان عراق از جامعه جهانی درخواست کرده برای مقابله با این گروه افراطی سلاح و تجهیزات در اختیار مبارزان کرد قرار دهند.

در حالیکه فرانسه، ایتالیا و جمهوری چک موافق حمایت نظامی از مبارزان کرد هستند، شمار دیگری از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از این اقدام حمایت نمی کنند.

آلمان که تا کنون هرگونه ارسال سلاح و مهمات به منطقه کردستان عراق را به شدت رد می کرد، اکنون اعلام آمادگی کرده که تجهیزات نظامی در اختیار ارتش عراق قرار دهد.

در همین رابطه دولت آلمان در نظر دارد تعدادی خودروی زرهی و سیستم های ردیاب مواد منفجره به عراق ارسال کند. علاوه بر آن دولت آلمان که پیشتر تأکید داشت تنها آماده ارسال کمک های بشردوستانه به عراق است، اکنون امکان ارسال سلاح و مهمات به این کشور را رد نمی کند.

وزیر دفاع آلمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آلمان در زمان دیگری آماده ارسال سلاح به عراق خواهد بود، گفت: ما در حال حاضر تنها ارسال تجهیزات غیرکشنده را بررسی می کنیم.

وزیر دفاع آلمان در ادامه تصریح کرد که اگر در گام بعدی وجود تهدیداتی مانند نسل کشی مطرح باشد، باید در آلمان به طور جدی در این مورد بحث شود.

کد N443111

وبگردی