آفتاب

انتقاد شدید اسرائیل از تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی درباره غزه

انتقاد شدید اسرائیل از تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی درباره غزه

شورای حقوق بشر سازمان ملل نام فردی را که ریاست تحقیقات درباره حمله اسرائیل به نوار غزه را به عهده دارد، افشا کرد و این مساله انتقاد شدید تل‌آویو را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویلیام شاباس، وکیل بین‌المللی کانادا که ریاست این کمیسیون را به عهده دارد به خاطر درخواستش برای کشاندن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دادگاه بین‌المللی جرائم کیفری در تل‌آویو به عنوان دشمن این دولت یهود به شمار می‌آید.

ییگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: «نتایج ضد اسرائیلی این کمیسیون در حال حاضر اتخاذ و نوشته شده و فقط تنها یک امضا کم دارد. برای این کمیسیون مساله حائز اهمیت حقوق بشر نیست بلکه حقوق سازمان‌های تروریستی همچون حماس است».

اما شاباش در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌های اسرائیلی از خودش در برابر اتهامات غرض‌ورزی نسبت به این دولت یهود دفاع کرده و گفته است: من بارها در دانشگاه‌های اسرائیل سخنرانی کرده‌ام، من یکی از اعضای هیات تحریریه بررسی قوانین اسرائیل هستم. اگر غرض‌ورزی داشتم و ضد اسرائیلی بودم، چنین کارهایی انجام نمی‌دادم.

وی ضمن به چالش کشیدن اظهارات پالمور مبنی بر اینکه داده‌های این کمیسیون یک نتیجه گیری از پیش تعیین شده است، گفت: تا جایی که مطلع هستم این داده‌ها که نکات اصلی یک تحقیق هستند به هیچ وجه نوشته نشده‌اند. بسیاری از سوالاتی که ما باید به آن‌ها رسیدگی کنیم مربوط به مسائل بسیار ریز و دقیقی هستند که کلیات این درگیری هیچ بینشی درباره آن فراهم نمی‌کند. هنگامی که ما رویدادهای ویژه را که در آن‌ها غیرنظامیان در جریان درگیری کشته می‌شوند، بررسی می‌کنیم مسائلی درباره هدف گیری و نسبیت وجود دارد که هر یک باید به صورت بسیار دقیقی بررسی شود.

شاباش در مصاحبه دیگری با رادیو ارتش اسرائیل گفت: به اقدامات نیروهای فلسطینی نیز رسیدگی می‌کنم. حکمی که به این کمیسیون داده شده به این مساله اشاره‌ای ندارد اما فکر می‌کنم تفسیر منطقی این است که این حکم شما را ملزم می‌کند تا هر دو طرف درگیر را بررسی کنید.

داده‌های این کمیسیون نیز قرار است مارس سال 2015 میلادی منتشر شود.

انتهای پیام

کد N443063

وبگردی