آفتاب

تغییر شکل برگزاری جشن خانه سینما / مراسم باشکوه به نفع هنرمندان آسیب‌پذیر حذف می‌شود

تغییر شکل برگزاری جشن خانه سینما / مراسم باشکوه به نفع هنرمندان آسیب‌پذیر حذف می‌شود

شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با هدف تامین بودجه، جهت کمک به معیشت برخی از هنرمندان آسیب‌پذیر به شکلی متفاوت برگزار می‌شود.


     به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری شانزدهمین جشن سینمای ایران صبح چهارشنبه 22 مرداد ماه با حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن و مازیار میری مدیر اجرایی جشن برگزار شد. در ابتدای این مراسم میری نامزدهای این دوره از جشن را معرفی کرد که براساس، عناوین اعلام شده، فیلم «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی به ترتیب با نامزدی در 11 و هفت رشته رکوردداران این دوره از جشن هستند. اسامی نامزدها را
           اینجا
       
ببینید.

 



تمامی تصمیمات در مورد داوری‌ها درون صنفی بود


بزرگ‌نیا در مورد این موضوع که اسامی پرتعداد تولیدات فارابی که در میان نامزدها هستند، در این جشن صنفی جلب توجه می‌کند، به خبرآنلاین گفت: «داوران از سوی صنوف سینمایی انتخاب شده‌اند و آنچه به عنوان نامزدها معرفی شده حاصل نظر این گروه از داوران است. من در مقام دبیر جشن و آقای میری به عنوان مدیر اجرایی هیچ نقشی در شکل‌گیری این اسامی نداشتیم. اسامی نامزدها حاصل تفکر داوران است و آنان باید پاسخگوی انتخاب‌ها باشند.»



او همچنین در مورد این پرسش خبرآنلاین که به چه دلیل فقط فیلم‌های اکران شده مورد داوری قرار گرفته‌اند، گفت: «این تصمیمی است که از سوی شورای سیاست‌گذاری اتخاذ شده و یکی از مهمترین دلایل آن تعداد زیاد فیلم‌هایی بود که در این سه سال برگزار نشدن جشن جمع شده بودند و باید مورد داوری قرار می‌گرفتند. تعداد فیلم‌های دارای پروانه ساخت چیزی حدود 400 فیلم بود که عملا امکان داوری این تعداد فیلم وجود نداشت و این راه از سوی شورای سیاست‌گذاری پیشنهاد شد.»




     میری نیز در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که یکی از اعضای صنوف آنچه در داوری‌ها اتفاق افتاده را لابی دانسته‌، فضای داوری‌ها و گفت‌و‌گوی میان داوران با چه سازوکاری صورت می‌‌گرفت، گفت: «آقای میرفخرایی که این صحبت را کردند عضو صنف طراحان هستند،‌ صنفی که همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و لازم است از اعضای آنان تشکر کنیم. این یک تصمیم کاملا درون‌گروهی بوده که هر یک از اصناف به چه ترتیب نامزدها را اعلام کنند، فیلم‌ها را ببینند، به اعضای صنف‌شان فقط رای دهند یا به اعضای غیر صنف هم رای بدهند. این‌ها تمامی تصمیماتی است که داوران خودشان می‌گیرند.»
 



میری همچنین در پاسخ به این سئوال خبرآنلاین که نامزد شدن فیلم او در چند رشته، در این دوره از جشن با چه واکنشی از او روبرو شده، گفت: «من در این دوره هم مانند دوره قبل در جلسه نخست داوری، از داوران کارگردان خواستم تا در مورد کارگردانی «حوض نقاشی» قضاوت نکنند. اگر فیلم در بخش دیگری نامزد شده است، خارج از اراده من بوده، چون من در مقام کارگردان فیلم این حق را ندارم که جلوی حقوق افراد بایستم و اجازه ندهم نتیجه کارشان ارزیابی شود. همانطور که برخی از داوران در بعضی رشته‌ها فیلم را مناسب نامزدی ندانستند،‌ در برخی رشته‌‌‌ها هم نامزدهایی از این فیلم معرفی شدند که قطعا حاصل شایستگی آنان بوده است.»



ایوبی به برگزاری جشن خانه سینما تاکید دارد


عسگرپور در ادامه مراسم اعلام کرد جشن امسال مراسم باشکوهی نخواهد داشت و آن را حاصل وضعیت معیشتی برخی از هنرمندان دانست. او در این بخش در پاسخ به پرسش خبرآنلاین که آیا دلیل واقعی مساله معیشتی برخی از هنرمندان است یا اینکه این موضوع اهرم فشاری از سوی مدیران بوده تا جشن ساده‌تر برگزار شود، گفت: «بعید می‌دانم دولتمردان مساله معیشتی هنرمندان را بهانه‌ای کرده باشند تا جشن خانه سینما با مراسمی باشکوه برگزار نشود تا از بروز حاشیه‌های احتمالی جلوگیری شود. خود آقای ایوبی در گفت‌وگویی که با ما داشتند بارها تاکید کردند که جشن خانه سینما باید برگزار شود.»



مدیرعامل خانه سینما در این نشست با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان گفت: «آمار خطرآفرینی در حوزه معیشت در سینما وجود دارد. مشکلات بیمه‌ای که همچنان موجود است و از سوی دیگر اختلافاتی که در دوره قبل اجازه راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری را نداد. همه این‌ها موجب شده رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان با مشکلاتی روبرو شود. در دوره گذشته ما تلاش‌های جدی برای راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری داشتیم و اساس کار ما برنامه چهارم توسعه بود، جالب بود که مدیران پیشن سینما می‌گفتند الان برنامه پنجم در دست است و باید از برنامه چهارم بگذریم. آنان سیستم صدقه دادن را بیشتر می‌پسندیدند و نتیجه روش آنان بود که امسال عید برخی از هنرمندان می‌پرسیدند از آن بن‌ها خبری نیست؟»



او ادامه داد: «دولت فعلی به روش ریشه‌ای تری تلاش می‌کند مشکلات را حل کند. در دوره قبل مدیران دولتی بسیار هزینه کردند تا بعد از تعطیل کردن خانه سینما و اعمال فشارهای زیاد، بتوانند دل هنرمندان را با برخی بن‌ها شاد کنند. صف‌های طولانی شکل دهند و از آن‌ها عکس بگیرند. اگر همه آن هزینه‌ها جمع می‌شد، صندوقی راه‌اندازی می‌شد که قطعا به شکل درست‌تری نیازهای هنرمندان را تامین می‌کرد.»



عسگرپور با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما گفت: «حالا وضعیت معیشتی هنرمندان به گونه‌ای است که دیگر حس و حال زیادی برای برگزاری یک جشن باقی نمی‌ماند، بسیار تصور می‌کنند هزینه این جشن می‌توانست برای آنان صرف شود. امسال به این دلیل که مشکل معیشتی هنرمندان بیش از گذشته مطرح است جشن را مانند دوره‌های قبل برگزار نمی‌کنیم. احتمالا جشن در همین حیاط خانه سینما برپا خواهد شد تا بودجه خاصی به آن اختصاص پیدا نکند.»



بودجه خانه سینما چقدر است؟


مدیرعامل خانه سینما همچنین در مورد اینکه برخی حرف از وجود رانت در خانه سینما می‌زنند، گفت: «طرح بحث رانت‌خواری اهالی سینما را سرگرم دعوا می‌کند و اتفاقا همان فردی که به تازگی از نهادی پولی گرفته فریاد رانت‌خواری سر می‌دهد تا توجه‌ها را به بخش دیگری جلب کند. بودجه خانه سینما به واقع از بودجه تولید یک فیلم متوسط کمی بالاتر است. این همواره بوده و امسال هم وضعیت چنین است.»



ارشاد با خانه سینما جنگ آغاز کرده بود


او همچنین در این مورد که برخی منتقد هستند چرا خانه سینما در این دوره مانند دوره قبل بیانیه‌های انتقادی منتشر نمی‌کند، گفت: «چهار سال دولت قبل دوره‌ای بسیار متفاوت بود. در آن مقطع عملا ارشاد جنگی را با خانه سینما آغاز کرده بود که در نهایت ماجرا را به اعلام تعطیلی خانه سینما رساند. آن مقطع را باید از «فیلم» خانه سینما خارج کرد و وضعیت فعلی را با شرایطی که همه چیز در این خانه عادی بود و مانند آن چهار سال بحرانی نبود مقایسه کرد.»



جوهره جشن خانه سینما داوری صنفی است


مدیرعامل خانه سینما همچنین در این مورد که وقتی فیلم‌های اکران شده در جشن داوری می‌شوند، چه تفاوتی بین آن و جشنواره فیلم فجر وجود دارد، گفت: «ماهیت جشن خانه سینما همواره صنفی بوده و نگاه‌ها به این سمت است که اعضای صنوف خود آثارشان را داوری کنند. حالا در یک سال قرار بر این بوده که فیلم‌های اکران شده داوری شوند، یک سال هم فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش هستند، زمانی هم فیلم‌های دارای پروانه ساخت ارزیابی می‌شدند و وقتی هم بود که اصلا محدودیتی وجود نداشت و همه فیلم‌ها داوری می‌شدند.»



او ادامه داد: «این‌ها روش‌های مختلفی بود که هر سال بنا به تصمیم برگزارکنندگان جشن اتخاذ می‌شد. هیچ یک از این مدل‌ها نشانه آزاداندیشی یا نگاه دولتی نیست. علاوه بر اینکه امکان نمایش 400 فیلم و داوری همه آن‌ها وجود نداشت. نکته دیگر هم در این است که وقتی یک فیلم جدید به جشن می‌آید، به طور ناخودآگاه فیلم‌هایی که قدیمی‌تر بودند، کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند.»



بودجه سینما یک شوخی است


عسگرپور در ادامه نشست به این پرسش که مدیران دولتی مدعی هستند بودجه تامین معیشت هنرمندان را به خانه سینما پرداخت کرده‌اند،‌ گفت: «بعد از بررسی وضعیت صنوف مشخص می‌شود که حدود 1000 تا 1500 سینماگر در حال حاضر مشکل معیشتی دارند. اگر مدیران معتقدند که بودجه کمک به این هنرمندان را به خانه سینما پرداخت کرده‌اند باید 5 میلیارد به خانه داده باشند که این اتفاق نیافتاده است.»



او گفت: «در هیچ دوره‌ای بودجه سینما متناسب با شان عرصه فرهنگ نبوده است. بودجه سینما یک شوخی است.»



مدیرعامل خانه سینما از طرح‌هایی صحبت کرد که می‌تواند به کمک اهالی سینما بیاید تا در مرحله نهایی نیاز به صندوق بیمه بیکاری هنرمندان باشد.



مازیار میری نیز در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص وضعیت برگزاری سایر جشن‌ها (جشن انیمیشن، مستند و فیلم کوتاه) به چه ترتیب خواهد بود، گفت: «ما نشست دیگری با خبرنگاران خواهیم داشت که در آنجا در مورد جزئیات این مسائل و همچنین سه سینماگری که در جشن تقدیر خواهند شد و همچنین جایزه زنده‌یاد سیف‌الله داد صحبت خواهیم کرد.»



243243

کد N443027

وبگردی