آفتاب
دباغ در گفت‌وگو با ایسنا:

انتخاب العبادی گامی مهم و مثبت است/برای مقابله با داعش به دولت مشارکتی نیازمندیم

انتخاب العبادی گامی مهم و مثبت است/برای مقابله با داعش به دولت مشارکتی نیازمندیم

ناظم دباغ، انتخاب العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق را گامی مثبت در راستای تشکیل حکومت واحد عراقی دانست و گفت: ما از آقای عبادی درخواست داریم تا دولتی فراگیر و یکپارچه که پایبند به قانون اساسی باشد را تشکیل دهد.

نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق اظهار کرد:‌ انتخاب آقای العبادی یک گام مهم و مثبت بود که در راستای تشکیل حکومت جدید عراق برداشته شد.

وی گفت: گروه‌های مختلف سیاسی و قومی از جمله اهل سنت، شیعیان و کردها نظرشان این بوده و هست که شرایط امروز عراق نتیجه سوءمدیریت مالکی بود و عراق نیازمند تغییر نخست‌وزیر بود.

نماینده منطقه کردستان عراق در تهران درباره نقش العبادی در تغییر فضای عراق در آینده اظهار کرد: به عقیده من عراق به چیزی بیش از تغییر نخست‌وزیر نیاز دارد و اگر بنا باشد همان تفکرات و روش‌های قبلی دنبال شود چیزی در عراق تغییر نمی‌کند. بین گروه‌های مختلف عراقی توافقات و تفاهم‌هایی صورت گرفته است که متعلق به 8 سال پیش است. اما برخی از آن‌ها انجام نشد چنان‌چه در دوره جدید هم بخواهند این توافقات انجام نگیرد شرایط به دشواری پیش خواهد رفت.

دباغ همچنین افزود: ما از دولت تقاضا داریم تا حکومت و دولتی فراگیر و یکپارچه ایجاد کند که در آن از همه گروه‌ها حضور داشته باشند و همگی به قانون اساسی عراق پایبند باشند و اتفاقات گذشته دوباره تکرار نشود.

این فعال سیاسی کرد با اشاره به انتقادها و اعتراض نوری مالکی به انتخاب عبادی خاطرنشان کرد: آقای مالکی فردی تکرو است و متاسفانه نشان داده که به جایگاهش بسیار علاقه مند است. او معتقد است که فراکسیونش بیشترین آرا را داشته اما دادگاه عراق چیز دیگری می‌گوید و معتقدم باید همگی از قانون پیروی کنیم.

نماینده منطقه کردستان عراق در تهران درباره رویکرد کشورهای عربی منطقه به تغییر مالکی و انتخاب العبادی گفت:‌ اکثریت کشورهای عربی طرفدار عراق جدید نبوده و نیستند و دیدگاه‌های تعصبی و ملی‌گرایی را دنبال می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند شیعیان در عراق مسلط باشند و کردها ریاست جمهوری را برعهده داشته باشند. باید منتظر بود و دید که آن‌ها به چه شکل با عراق همراه می‌شوند. اگر شرایط سیاسی جدید عراق را بپذیرند و به روابط عادی و دوجانبه با عراق بازگردند قطعا برای هر دو طرف برد خواهد بود.

دباغ درباره چگونگی مقابله با داعش و نقش دولت جدید در این رابطه گفت: ما برای مقابله با داعش به یک دولت جدید، مشارکتی و فراگیر نیاز داشتیم تا به این شکل نباشد که گفته شود شیعه در مقابل سنی قرار گرفته است. با یک دولت فراگیر و مشارکتی اعم از اهل سنت، شیعیان، کردها و دیگر گروه‌ها و قومیت‌ها یک دولت متشکل در مقابل داعش ایستاده است.

انتهای پیام

کد N442808

وبگردی